Fågelperspektiv

Alla inlägg den 5 december 2007

Av Margus - 5 december 2007 21:08

Kvällsté och knäcke varde nu inmundigat efter trevligt samtal med Väninnan där vi vände ut och in på Byhålans kulturliv och historia sedan urminnes tider. Kom riktigt i stämning. Vi enades om att i ny sittning ytterligare fördjupa oss.

Tänk... när jag flyttade hit 1972 hade orten inte mindre än fyra bagerier, tre livsmedelsbutiker, två herrekiperingar, bokhandel, möbelaffär, elaffär, modist, tryckeri och tre banker mm. Och Järnvägshotell, kan veta!  Rätt häftigt för en liten håla med bara 6000 invånare.

Taxi var Systembolagets utlämningsställe och raggarrundan gick via Storgatan, Bankgatan, Järnvägsgatan och Södra vägen. Alltid nåt att titta på.

Rester av smalspårig järnväg gick fortfarande till ortens stora industri som nu är nedlagd men då var i gång. Tätt intill spåret låg handelsträdgårdens växthus, mitt i byn. Från Göteborgs storstadspuls kommen rätt in i denna industriidyll ā la 50-tal fick jag svindel av lycka. Och som nybliven farmare salig över den lilla svarta bankboken med kärven på. Jordbrukskassans.

I mitt nya värv gick ärenden till ortens båda spannmålsmagasin för köp av utsäde, saltsten, höns- och svinfoder. Om hösten låg drivor av spannmål på Byhålans gator efter traktorlassen till silon, till glädje för såväl sparv som kråka. Att köa med bönderna för att leverera spannmål var för mig idyll det med.

Orten hade också två charkuterier som liksom tävlade. Vilken falukorv var nu godast...? Götes eller Eriksons? Och tänk... charkuteristernas egna slakterier låg båda två mitt inne i samhället! Rökeridoften slingrade sig mellan bostadshusen. Mina första slaktgrisar levererades till ett skjul inte många meter från Järnvägshotellet i mörka gryningen - innan samhället vaknade - för att senare avhämtas styckat i stora backar.

Ja, man går nästan i spinn vid minnet. Tyvärr dog ortens bärande industri på 1980-talet och med den dalade samhället till en lååång viloperiod. Det gällde att hitta ny identitet. Nu kanske det är på gång igen.

Jubileumskörning till Byhålan med gamla ångloket 29:an med åtta vagnar år 1981. Orten levde upp när man firade minnet av fornstora dar. Snart skulle rälsen rivas upp, ett trauma för alla dem som "varit med".


Av Margus - 5 december 2007 00:07

Var just ute på trappan sista gången för natten och hörde hur det tassade i dungen intill. Aha... nu är rådjuren här och ska äta upp vildfåglarnas mat, tänkte jag. Skärpte hörseln ett par snäpp. Men.. det var värst vad många rådjur det måste vara. Det trippade här. Det trippade där. Det trippade everywhere. Så många rådjur finns ju inte i hela skogen!

Sen gick det upp ett ljus för mig i mörkret. Ha.. det var förstås inga rådjur. Det droppar från träden ju. Det töar!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards