Fågelperspektiv

Alla inlägg under oktober 2008

Av Margus - 31 oktober 2008 22:04


Jokkmokk… var nästan där idag. Taxiföraren som körde var därifrån och när vi kom upp på Billingen där snön låg kvar efter snöfallet trodde jag nästan vi var på väg norrut. Han berättade livfullt om hur han längtade tillbaka till draghundarna och alltihop, bara det funnes jobb.

Kan tänka mig att det drar lite extra så här på vintern. Var nöjd han släppte av mig dit jag skulle. Hade en tid på KSS för undersökning och längre än så blev inte min resa mot snön, tack och lov. Trivs bäst med rötterna i den skaraborgska myllan. Fick nöja mig med minnesbilder från en norrlandssemester för väldigt länge sedan, omskriven i bloggen HÄR. Jokkmokk förresten… det vackra namnet betyder älvkrök. 


Hans arbetslösa fru hade hänvisats att söka jobb i Lule’. Arbetsförmedlingen tyckte hon kunde veckopendla. "Vet du", sa hon till förmedlaren, "att resan dit tar ett dygn och resan tillbaka är lika lång." Inte mycket tid för familjeliv. Förmedlaren menade att maken kunde säga upp sig…! Med vad tänker arbetsförmedlarna? Vad är bäst… att hon är arbetslös här - eller han där? Och tänkte dom på barnen? En bild ur dagens Sverige.


Man hör mycket när man åker taxi. Folk flyttar mycket nu. Häromdagen körde en gotlänning, själv är jag från Göteborg och som medresenär på en annan tur fanns en stockholmare som liksom jag bott 35 år på trakten. Har studerat olika GPS-apparater, några pricksäkra som en skidskytt, andra visar fågelvägen rätt ut på åkern. Somliga kostar en tusing andra 55 tusingar med allehanda finesser.


Bentäthetsmätningen tog en halvtimme. Enkelt att ligga på en brits medan en apparat vandrar över och säger bupp-bupp-bupp och piiip. Tre olika vinklar. Under hemresan mot den gulröda solnedgången studerades vindsnurrorna på Slätten som bara blir fler och fler för varje resa.


Den ensamma kaprifolen i portalen lyser ensam i höstnattens mörker.

Av Margus - 30 oktober 2008 21:40

I dag var vår lilla polis, Sigrid Storråda, så väldigt lik sin farmor Sessan i blicken när hon tittade så där uppstudsigt på mig, som bara hon kan. Fördjupade mig strax i bröllopsbilderna som togs i samband med Sigrids och Tostes tillblivelse för tio år sedan. Bjussar på dem, ett par riktigt fina representanter för rasen västgötaspets. Är så stolt över att Sigrid och Toste bär deras gener ...och drag.  

Sigrids pappa Tuff, 9 år på bilden.

Sigrids farmor Sessan, 13 år på bilden.

Av Margus - 29 oktober 2008 23:00

En tung långkonjunktur med 100 000 personer utan jobb. Det spår konjukturinstitutet för de närmaste två åren och tycker att insatser borde sättas in. Men nej, det tänker högeralliansen inte göra, säger finansminsiter Borg. Nu är det sannerligen tungur dagur.


Det kan inte bättre beskrivas än som i P1:s satirprogram Public Service som raljerade över stackars Islands stora kris med konkursmässiga banker när det uppdagades för en tid sedan. I en fejkad intervju svarade "Islands president" följande:


- Tungur dagur. Bankur Pankur. Fragur?

Av Margus - 28 oktober 2008 22:11


Nygjord äppelpaj smakade himmelskt i kväll efter en hektisk dag på Byn. Hösten är  mycket lämpad för äppelpajer och annat gott vid spisen. Varmt och gott har vi inne också medan frosten nyper i gräset på utsidan. Är därtill särskilt varm inombords sedan jag tagit del av Elainas berättelse om en lyckligen återbördad liten pippi som flugit bort.


Husbonden och jag kom äntligen iväg till banken för rådgivning om PPM-mysteriet, den eviga pensionsfrågan, denna tortyr vi utsatts för och tvingas syssla med utan att behärska. Och varje fråga vi hade kommenterades luttrat med att "ni är inte ensamma". Stackars folk, säger jag bara. Det finns dom som är sämre på detta än vi och HUR mår dom.

Mötet blev äntligen av. Vi tvingades skjuta upp det förra året när min utbrändhet slog till. Orkade bara inte. Nu gick det bättre. Efter hårdkörning i PPM-mysteriets värld och några nya tips är vi bättre skickade att själva göra pensionsprognoser på nätet och kunna laborera lite med olika alternativ. Inget man längtar efter direkt. Bläää.


Himla rediga gjorde vi många ärenden på Byn och tackade vår lyckliga stjärna att vi bor på Liten Ort med korta avstånd mellan inrättningarna. Snackade en stund med Polisen som var runt på Byn med den nya mobila polisstationen, en stor husbil. Alltid kul att se dem.


"Lediga" stunder har ägnats åt mental brottning med webbhotell och domänhanterare. Det är segt. Mycket segt. Goddag yxskaft, ungefär. Man stångar huvudet blodigt och får konstiga svar. Försöker skaffa mig en plats på ett webbhotell för framtida hemsidesplacering med egen domän.se. Rätt som det lyckas, konstrar det till sig igen - ett steg fram och två tillbaka. Kommer att somna mycket gott ikväll. Hjärnan har fått nog. Är så glad att jag la ut vår hemsida på gratishotellet först. Där ligger den bra medan jag strular med resten. I lugn takt. I annan ordning skulle jag varit knäckt.

Armågen kliar och uppvisar i övrigt inga konstiga reaktioner efter operationen. Den hölls inplastad under första duschen och när täckelset föll för bandagebyte upptäcktes inte mindre än tio stygn. Häpnar över att det får plats på en liten armbåge.

Nä, nu stänger hjärnan av för i afton. God natt därute och sussa sött. Drömmer nog om Palomapippin inatt.

Av Margus - 26 oktober 2008 20:07

Det regnar, småduggar och öser ner allt efter behag. Redan är markerna mättade och man undrar hur hösten som just börjat ska fortsätta. Bilden visar "krondiket" i vår socken. Klimatet lär ju förändras, spår di lärde. Mot mildare väderlek och mer väta. Men ingen reagerar…!! Det förvånar mig. Vad har hänt med alla gamla dikningsföretag? Hört talas om årensning?


Vid förra sekelskiftet dikades och torrlades Sverige så det stod härliga till, mycket för att kunna använda markerna i jordbruk men också för att få farbara vägar. Det bildades dikningsföretag, torrläggnings- och vägsamfälligheter över hela landet i en intensiv verksamhet. Delägarna/brukarna var engagerade med hand- och kroppskraft i vattenavledning, invallning och täckdikning för att göra jordarna brukbara. Det finns minst 20.000 sådana företag, enligt Jordbruksverket, de flesta tillkomna i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet.


Var är dom nu? Landet håller på att svämma över med jämna och ojämna mellanrum men jag har inte hört någon aktualisera rensning av diken, bäckar eller åar. Årensning var för inte så rysligt länge sedan en viktig och betydelsefull tradition och ritual som bygdens folk samlades kring. Är det för jobbigt idag?  Nu finns det ju ändå muddringsmaskiner. Jag har inte sett sådana arbeten någonstans på åtminstone 30-40 år. Det är ju självklart att vattendragen växer igen.


1918 års vattenlag är fortfarande tillämplig i vissa hänseenden. Varför tar inte myndigheterna tag i detta? Eller ska hela landet bli ny våtmark för fågellivet? Man undrar…

Av Margus - 26 oktober 2008 19:54


Idag var vi till grannstaden på kaffe hos bonusdottern och "mågapinnen" för att kika på allt arbete de gjort på nygamla huset. Tur att det inte var långt, för jisses vad det öste ner. Fick bland annat höra senaste nytt om hennes modellande. Här är en bild från ett jobb för firman Rabalder. Nu har en modellagentur kontaktats. Man hoppas…




Här sitter en annan modell. Ett under har skett med våran Ulrik (13 år + en månad på det fjortonde). Han är sååå glad. Skojar, viftar på svansen, är alert och med, leker ibland, hoppar upp på stolar och soffor som förr, sover inte lika mycket, glittrar och spelar med ögonen och river oss på fötterna (hans specialitet). Aaajjj, men det är det värt. Det är inget mindre än ett mirakel och sååå roligt. Och allt detta sedan veterinären ordinerade ny medicin, Previcox. Halleluja. Måste ringa och berätta. Undrar om Ulrik kan gå på den ett tag.

Färgen sitter kvar! Husbondens chansning med målning av nymfhuset lyckades. Trots massor med regn under natten är den kvar. Det lönar sig att vara optimist. Undan det som undan är.

Av Margus - 25 oktober 2008 22:23


Höstvindarna skakar ute i nattmörkret, nästan alla löv har fallit och fasadflaggan vickar betänkligt i sin hållare. Kanske lossar den av sig själv. I natt är den tid då vår sommarsymbol ändå ska ner, natten då vi återgår till "det normala". Klocka och sommarmöbler ställs tillbaka och det blir svårt att komma i säng i tid. Många ser fram mot en sovmorgon. Själv hoppar jag nog upp som vanligt och finner att klockan bara är fem. Alltid lika svårt att vänja sig men jag ser fram mot långa mörka höstkvällar.


I år har vi faktiskt "höstat" i tid. Fåglarnas sprinklar till voljärerna är inne, vattnet till växthuset är avstängt och slangen tömd. Fåglarnas utebadkar ska in, ingen använder dem ändå. Snart ska vildfåglarnas foderbord upp och solrosfrön inköpas, det blir brist på dem i vinter och priset väntas gå upp. Snart dags att hamstra både det ena och det andra för att gå i ide. Undras hur vintern blir…?

Av Margus - 25 oktober 2008 21:29


Husbonden har målat nymfhuset idag. Påpassligt, för nu tar det i att blåsa och torka upp lite. Hoppas det torkar ordentligt så det inte regnar bort när blötan drar in över oss igen. Lyckan står den djärve bi, heter det ju.


Märkligt så olika vi ändå är, vi män och kvinnor. Jag känner inte många kvinnor som skulle ge sig på ett dylikt vågspel, däremot många män. De är mer benägna att ta risker och gillar att chansa, och går det så går det. Firma Det Ordnar Sig. Kvinnor håller sig helst till det säkra och planerar tillvaron. Som till exempel när jag ska se till att alla fåglarna är inne för kvällen innan luckorna stängs.


Jag går hellre in i voljären först, får in eftersläntrarna och sätter en handduk i öppningen innan jag går ut och stänger luckan. Det innebär att jag får gå in en gång till och ta bort handduken vilket jag gärna gör. Hellre två planerade promenader in och ut än en massa oplanerat springande. Som det kan bli om man låter luckan vara öppen och chansar på att ingen går ut igen. Ty… om några nyfikna kanaljer sticker ut igen får man gå tillbaka in, ut igen och kanske in en tredje (eller fjärde) gång – innan det blir klart. "Min" säkerhetsplanering skulle Husbonden ALDRIG förnedra sig att göra (då försvinner ju spänningen…).


Husbonden och jag har ofta olika tankar om hur något ska utföras och mönstret går igen. Jag planerar. Han chansar. Ofta går chansningarna hem och jag måste ge honom rätt, jobbet blev ju faktiskt både bra och utfört. Men… det händer också att det blir fel och en massa extrajobb på grund av alltför vilda idéer, vilket han tar som en man och gör om utan knot. Då blir jag trött och utbrister: VARFÖR MÅSTE HELA LIVET VARA EN SPORT!


Så i morgon återstår att se om färgen torkat tillräckligt för att inte regna bort i kommande skyfall. Livet tillsammans med en man är ändå spännande, det kan inte förnekas. Det är tur vi har dem, de ger ju tillvaron krydda.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards