Fågelperspektiv

Alla inlägg under augusti 2007

Av Margus - 31 augusti 2007 20:34

Startade värmen inne hos fåglarna i morse. Det var ganska rått och kallt (luckorna är öppna om natten). Dom klarar det nog men även jag ska trivas. Så jag drog på värmen. Åtminstone för ett dygn, tänkte jag. Onödigt tidigt är det!


Gick därpå sex kilometer i regnet iförd ett regnställ som nog inköptes för flera kilo sedan (ganska trångt om magen var det) samt en orangelysande sydväst (älskar detta plagg). Passar så bra till de gröna regnkläderna. Bäst av allt…. blev inte trött! Det var drag under galoscherna… hela dagen. På tal om det, undras om det finns bottiner/galoscher för mina svävarskor. Annars vet jag inte hur projektet ska fullföljas i geggaväder och snö. Svävarna är gjorda för torrt väglag.


Ringde sen om tid för klippning och tillfixande av frisyr som en praktikant fördärvade för två månader sedan.

Ringde jobbet om datorn. ”Kom genast, teknikern är här idag”. Sagt och gjort.

Vidare till Grannbyn för klippningen – blev äntligen bra. Storhandlade på vägen hem, fick hjärnsläpp och tog fel sorts toapapper (skit samma, ha ha).


Skötte djuren. Pustade ut en stund framför tv-n där man gjorde mjukisdjur, te och knäcke och sen… på’t igen.

Husbonden har nu somnat i tv-soffan framför Studio Sumo (man somnar så bra till sportsändningar), hundarna snarkar ljudligt medan jag kopplar av med en stunds bloggande mellan installationsarbeten på den ”lagade” (?) datorn som följde med hem igen. Jojomen!


Teknikern startade upp skrället. Och som det skramlade (jo, jag hade hört ljudet själv)! En fläkt skumpade omkring lös därinne (!) och var troligtvis skäl till att jag inte fick fart på maskinen (fläkten låg innanför startknappen). Såg sedan med egna ögon teknikern starta och stänga av flera gånger i rad - perfekt. Så… här står den och glor på mig. Igen.


Hela C-disken är rensad. Installerar en grej i taget, klar med mus, tangentbord, skrivare, scanner, fotoskrivare…. So far, so good. Ett evighetsarbete. Känns darrigt, eftersom man inte vet om det blir varaktigt. Träligt. Försöker att inte tänka på allt som försvunnit. Många bilder var det… Så… för mig får det gärna regna lite till, här finns innejobb så det räcker… Tur man får energi av promenader.


Upptäckte just att jag missat programmet Bakom Morden i Midsomer. Attans. Men det går i repris som tur är.

"Stollar måste ha tur ibland, för annars skulle det gå för galet", som mormor sa.

Av Margus - 30 augusti 2007 21:04

Tvättmaskinen är också kaputt.

Reparatör'n var här i tisdags och bytte elektronik. Han lät uppgiven, som jag skrev. Förstår honom nu. Maskinen löddrar ändå.

Av en händelse var jag i badrummet när den började löddra. Satte mig att studera förloppet. För varje tvättvarv steg vattennivån med allt kraftigare lödder. Det jäste som en deg. Slutligen hade löddret nått maxnivån och jag hann bara tänka "nu kommer det snart" så pyste löddret ut ur tvättmedelsfacket.

Väninnan som har en nyköpt tvättmaskin av samma märke men annan modell upplever också märkliga ting i sin tvättstuga. Den läcker, den stannar mitt i tvätten och andas, den centrifugerar ett varv, andas igen och så där... Vi befarar det värsta. Kan det vara märket?

Nå, jag ringde genast reparationsfirman och avgav lödderrapport, varpå de fyllde i en utbytesorder. Ny maskin alltså. Undrar hur den är?


Livet är lite motigt... om jag säger så.


Nu ska jag måla tånaglarna för att pigga upp mig. Efter tjugotvå dagars ihärdig stavgång når jag ner till tårna utan smärtor.


Av Margus - 30 augusti 2007 20:05

Ja, det är frågan. Det är datorn... igen. Det värsta scenariot har inträffat. Den går inte. Trots 49 dagars bortovaro hos s.k "experter" är den inte fixad.

Samma fel kvarstår - för mig. Den startar inte alls.

Allt är anslutet som det ska. Den startade upp såpass att jag hann se en massa dialogrutor angående nya maskinvaror. Tacka för det... dom har inte varit anslutna på 50 dagar. Bakom dem hann jag se en annan skrivbordsbakgrund och INGA av mina vanliga ikoner. Alltså har dom rensat den på rubbet! Plus att den nu inte går.

Försökte använda musen för att klicka bort dialogrutorna. Den funkade inte för den var kanske inte hittad...? Ett moment 22 alltså. Ringde datagurun med andan i halsen, fick rådet att ansluta tangentbordet först (fast det borde ha gått ändå, tyckte han). Under tiden hann skärmsläckaren gå in och hur få bort den, utan mus, utan tangentbord. Fick stänga av med stora knappen, vänta en minut och starta igen..... HA!

DÅ HÄNDE INGENTING. STENDÖD. Precis som sist när vi lämnade in den.

Då resignerade jag. Ingen idé att ha andan i halsen för detta. Det är finito.


Nu får här ställas krav i tur och ordning. En mycket trist historia. Bara att starta upp bokföringen på den gamle, knappa in ett års bokföringsposter från början. Ingen idé att hoppas på den "nye", allt är ändå borta.


Jag anade det värsta när den kom hem i förrgår. Hela dagen i går tittade jag på den med fasa, den såg främmande ut (jo, det var densamma men ändå...). Kände på mig att den inte skulle gå och avstod från att ta mig an uppgiften. Nu är det besannat.


Av Margus - 29 augusti 2007 20:56

Veden är äntligen inne under tak efter en seg sommar med få tillfällen till tork och inkörning. Känslan är stor. Precis som när man bärgat höet eller skörden. Först när det ligger under tak kan man tänka på annat. Husbonden har gjort merparten men jag fick äran att avsluta med de sista lassen. Det var så vackert när solen lyste in i springorna.


Var på marknad i Byhålan idag. Mest för att se lite folk. Fick mitt lystmäte för god tid framåt. Det var packat och sig fullkomligt likt. Byhålan fylls då av bilar till sista plats (Ullared släng dig i väggen). Marknaden hålls  varje månad och är världsberömd i hela Västsverige. Långväga busslaster kommer från alla håll. Bortskämda som vi är med marknaden går vi bara nån gång om året. Budskapen från demonstrationer av knivar, supertrasor och rengöringsmedel ekar omkring i högtalare. Här saluförs massor av blommor, lakan, tyger, kläder, plastpåsar och... you name it. Själv köpte jag en ny livrem för 59 kronor.

Av Margus - 28 augusti 2007 23:29

... som ett månsken i augusti...


Kunde inte låta bli att försöka fånga månen med min lilla digitala fickkamera. Imponerad över att det funkade. Till och med grantopparna kan anas nedanför. Med bättre (dyrare) kamera kunde man fått skarpa gransilhuetter mot månens bakgrund. 


Fullmåne... då är det ofta klart och kallt. Och så är det minsann just nu, i skrivande stund +7. Helst såg jag att augustimånen vore så där stor och orangegul som den kan vara när det är varmt och fuktigt, men man får ta den som är.


God natt bloggen. Sov gott.


Av Margus - 28 augusti 2007 23:15

Datorn är återbördad till hemmet. Påstås att den ska vara fixad. Vågade inte koppla in den i kväll ifall det skulle krånga igen. Skulle väl inte kunna somna då.

Dessutom skulle räkningarna betalas och det vill man ju ändå få gjort i tid. Utan strul. I morgon kommer avgörandet.


Jobbet har lovat två månader betalningsfritt för avbrottet. Alltid något.

Av Margus - 28 augusti 2007 13:50

Inte ett moln så långt man såg...! Fantastiskt.

Om det så vore den sista soliga dagen på sensommaren (hösten) skulle jag inte låta den stressa mig till några stordåd. Tänkte jag och lade mig i baden-baden med hundarna intill, för en skön stund i värmen. Det har ju verkligen varit lite småkyligt om mornarna ett par dar. Ååh, så varmt och skönt det var!

Behövde verkligen lugna ner mig...


Hade redan gått rundan, skött om alla djuren där allt gick åt pipan.... stressade, spillde ut foder på golv och hyllor, vatten på ena foten, en kanarie kom ut i fågelrummet (grrr, just i dag!), fångades in, nymferna var flaxiga och uppjagade efter ett besök av höken på morgonen (jo, han for som en helikopter runt voljären tills jag kom ut), hundarna sprang runt fötterna och gapade, tvättmaskinsreparatören var här och bytte elektronik (lät uppgiven, verkar inte tro på detta, men måste ju göras...). Och allt detta samtidigt som jag väntade läkarsamtal som skulle skötas i lugn och ro.... puh.

Men... både reparatör'n och jag blev klara i tid. Samtalet med doktorn lugnade mig, gällde östrogenet - ingen fara. Så jag struntade högaktningsfullt i utspillda saker inne hos fåglarna, ska ju dit i eftermiddag igen. Satte mig att njuta. Och som jag njöt! Och somnade, och drömde...


... att ystra tjurar kom lösa i trädgården, att unga flickor kom och hämtade dem, att den ena tjejen drog på en barnvagn som plötsligt for iväg i hundra över åkrarna, och plötsligt krockade med en sten varpå babyn for femtio (!) meter upp i luften och ner med en jäkla duns, huuu... men överlevde! Var får man allt ifrån...??


En och en halv timme sov jag där i solen, fick påspädning på solbrännan och kunde strax pusta ut efter mardrömmen.

Då ringer dom från jobbet och meddelar att vår dator kan hämtas där... idag! Dröm eller verklighet.....? Visar sig snart. Vilken dag!

Av Margus - 27 augusti 2007 22:35

Grannar är ett vitt begrepp. Betydelsen är olika på landsbygd och i stad. Vi har sex grannställen inom 300 meters håll, några synliga, andra strax bakom skogen. Dessa kallar vi självklart för våra grannar, några närmare finns ju inte. I städernas villaområden räknas kanske de närmaste villorna, radhuslängan eller ”svalelaget” i hyreshus som grannar, men knappast längre bort.

 

Men… vi har inte bara de närmaste grannarna, vi har fler. Gårdarna på två kilometers avstånd kallar vi också för grannar. På vintrarna ser man hur det lyser på ställena ute över åkrarna, man vet att de finns där även om vi inte ses förrän till våren igen. På detta håll har vi sex grannställen. Dem hejar vi på när vi passerar, stannar och byter några ord med ibland, bjuder in på kaffe nån gång eller kan ringa och önska god jul eller fråga om nåt. Säger bara ”hej, det är jag…”.

Attityden är vänlig och kamratlig med respekt och lagom distans trots att vi känner till mycket om varandra. Detta måste ju kallas grannar, goda grannar, även om avståndet är väldigt långt jämfört med staden. Annars vet jag inte vad vi skulle kalla dem. Två kilometer i en stad är nåt helt annat.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards