Fågelperspektiv

Alla inlägg den 25 december 2007

Av Margus - 25 december 2007 21:49

Min familj var antagligen först i grannskapet med elljus i granen. Och inte vilka ljus som helst... ja, de var riktiga sevärdheter. Våra fantastiska och märkliga elljus i granen från barnaåren glömmer jag nog aldrig. Som liten satt jag långa stunder och förundrades över dem, och de gav upphov till både funderingar och samtal när vi fick besök i juletider. Det var 1950-tal.

Att vi kom i besittning av dessa berodde på att min farmor jobbade på amerikabåtarna, vilket jag skrivit om tidigare i bloggen HÄR. Farmor kom hem med en lång rad speciella grejer, leksaker som ännu inte fanns i Sverige, dockan Peggy som kunde gå, klänningar med rysch-pysch, en enastående knallröd skolväska av "amrekannsk" modell, elvisp och you name it...

Har försökt återge ljusen på teckningen. Som framgår var de inte bara vackert färgade, de bubblade också... Vätskan fanns i ett glasrör och när man tänt ljusen började de först sjuda för att senare bubbla ganska rejält. De kokade faktiskt. Klart att alla undrade hur i all världen detta gick till, vi också... Men efter flera års studier klarnade det något.

Underdelen bestod av klart färgad plast med en lampa inuti, det blev oerhört effektfullt. Den bubblande vätskan fanns i fem färger, alltid samma färg som underdelens nedre del; blå, grön, orange, röd och gul. Ja, jag minns det som igår.

När ljusen småningom började ge sig ett efter ett fick de ersättas av vanliga vita elljus tills det inte fanns ett enda av de färgade bubbelljusen kvar. Vi letade såklart efter liknande ljus i butikerna men de var omöjliga att få tag i. Nu är de bara ett minne blott.

Vi ska ha ett foto på dem någonstans, men det är så dåligt så det är knappt värt att jaga livet ur sig för. Teckningen får duga.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards