Fågelperspektiv

Alla inlägg den 1 december 2007

Av Margus - 1 december 2007 20:31

Rena nostalgitrippen. Man tror inte sina ögon, men det är sant.

Hon är tillbaka... Teskedsgumman!

2007 års Julkalender I RADIO kör den populära reprisen i P4.

Nu kan vi alla nostalgiker frossa ända till jul, åtminstone i radio.

Klicka på bilden från SR:s hemsida för fakta.



Av Margus - 1 december 2007 19:55

Elin var som liten kulting en ljuvlig uppenbarelse, med små pigga ögon under ett par alldeles för stora öron och långt silvervitt hår över hela kroppen. Nyss utflyttad från storstan vurmade jag för allt ursprungligt och naturligt och föll för hennes tilltagande likhet med ett vildsvin.

När Elin varit hos galten och ensam gick i väntans tider tillbringade jag vinterkvällarna i Elins kätte där vi förde förtroliga konversationer. Hon sneglade tacksamt på mig under de stora öronen och log med hela ansiktet. Att detta senare skulle få obehagliga konsekvenser anade jag föga.

Felet blev att hon förlorade all respekt för människan. Hon var även som 250 kilos sugga vänligheten själv, men med bestämda idéer i vad som rörde hennes person.

En gång tog hon sig finurligt ut för att leva loppan i höladan som en yster kalv och jag utkämpade ett mindre krig för att återbringa denna ångvält i sinnenas balans.

Att ta henne till galt för betäckning var också nervpåfrestande äventyr två gånger årligen. Elin gjorde allt för att sabotera dessa utflykter och satte sig på tvären med all den kraft och viljestyrka som bara en gris är mäktig. Hon genomskådade alla knep och störtade sig med öronbedövande vrål ur varje fälla. Efter två timmar av brottning, råstyrka, eder och förbannelser anlände vi till galthållaren i sena kvällen.

Väl hemma i kätten var Elin åter den vänaste på jord. Hon var en praktmamma av sällan skådat slag. Grisade själv, låg aldrig ihjäl någon, blev aldrig aggressiv av värkarna och hennes stora, livskraftiga och sunda grisar växte fortare än några kullar i historien. Grannbönderna häpnade.

Elins mammighet visste inga gränser. Hon mottog välvilligt både hund och bekantas barn på studiebesök i barnkammaren.

Elins och min första grisning blev i alla avseenden gemensam sak. Sju år senare klippte jag smågrisarnas tänder och kastrerade galtar, men om grisningar lärde jag mig det mesta redan denna gång. Det uppstod komplikationer och Elin höll på att dö.

Elin bäddade. Elin fick mjölk. Elin fick värkar – men inga grisar. Mitt i natten ville jag inte verka pjåskig och ringa veterinären men fattade ändå att detta var något annat är handbokens beskrivning. Veterinären fick igång värkarbetet och drog fram de största grisar han någonsin sett. Elin samarbetade. Hon ömsom stod, ömsom låg och flyttade sig på begäran. Resten av grisarna drog jag ut själv. Vi fick sju nassar, Elin och jag. Våra förstfödda.

Doften av nyfött fick jag uppleva flera gånger sen. Tack vare Elin fylldes min farmartid av många sådana mirakel.

Av Margus - 1 december 2007 09:27

"Drömmen om lycka är lyckligare än lyckan själv."

okänd








Av Margus - 1 december 2007 09:08

Det finns tre typer av människor:

1. De som får saker att hända.

2. De som står bredvid och tittar på.

3. De som undrar vad som hände.


Men vi förändras. Nu ser jag devisen mer som tre faser i livet.


  • Förr betecknade jag mig till den första gruppen. En som tog tag. Såg till att få saker gjorda. En som drev på.
  • Sen märkte jag att man blir himla trött av detta. Så nu är jag mer av en tittare. Lämnar årorna till andra. Saker händer ändå.
  • Längre fram sitter man väl på hemmet och undrar vad som hände.

"Tiden är naturens sätt att se till att inte allt händer på en gång."


Av Margus - 1 december 2007 08:15

STIL med Susanne Ljung är ett av vårens nya radioprogram i P1 som överlevde sommaruppehållet. Medan Annika Lantz fick skäll (inte minst av mig) och nu har kapats till ett par program i veckan gled Susanne Ljung välförtjänt in med sitt modemagasin STIL, knappt ifrågasatt.
Någon undrade bara hur man kan göra ett "tv-program om mode" i radio. Nu vet vi.... det går utmärkt!


Stil är småputtrigt, vällustigt och mjukt med välmodulerade stämmor. Det handlar om ytan, om smink, mode och trender. Ofta om färgstarka personer som på olika vis inspirerar till funderingar kring fenomen i tiden, som dyra handväskor, ekomode eller kändisparfymer. Mest kvinnor i redaktionen men där finns också en man som passar in i småpratet.

Jag är inte ett dugg intresserad av varken smink eller mode, men mår bra av att lyssna på den lugna stämningen. Med pauser. Rena terapin för mig!

Medarbetarna talar ofta med det nya iiii-andet, men med stringens och de är skickliga som tusan. Man måste beundra produktionsbolaget Filt. Trots att jag ideologiskt skulle föredragit att de jobbat hos SR.

Av Margus - 1 december 2007 08:02

Morgonen är svart som en kolkällare om natten. Ösregn. Adventsljusen tända. Husbonden på jobbet. P1:s Naturmorgon har puttrat färdigt. Marsvinen äter sallad och gurka, snart ska de få rent. Hundarna har fått frukost och rastat sig i trädgården, bråttom in från regnet. Ett par timmar kvar tills fåglarna ses till, de sover till nio nu i december. Mysigt.


Det blir mycke' radio här i vinter. P1 står på dagarna i ända med sååå många tevliga program. (Tycker synd om alla som ännu inte rattat in P1 och går miste om allt detta.)

Lyssnar mycket och gärna på Släktband, Samtal pågår, Vetenskapsradion (med Forum, Historia, Kropp och själ, Språket och Tekno), Medierna, Publicerat, Meny och många fler.

Radion är räddningen i denna tid. Radion pratar lugnt. Med pauser. Tv:n har blivit så skrikig och pladdrig fast det finns pärlor som dokumentärerna från våra nordiska grannar, Landet runt, Kulturnytt, Sverige och Nyheter på samiska. För att inte tala om På Spåret i går kväll där många härliga fredagskvällar väntar. Mmmm.

Va..!.... samiska....!? Nej, jag är ingen same men vill gärna veta vad som händer däruppe hos vår ursprungsbefolkning. Är mycket glad åt våra samer. Deras liv och förhållanden nämns nästan aldrig i våra vanliga nyhetssprogram.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards