Fågelperspektiv

Alla inlägg den 4 december 2007

Av Margus - 4 december 2007 22:45

Äger ingen stegräknare. Slängde tyvärr den jag fick av en bokklubb. Betyder väl inget, tänkte jag då. Det gör det ju inte heller, men för skojs skull kunde det vara bra. Bara för att ha en aning. Men det finns ju andra sätt... "huv'et Helge", till exempel. Huv'et!

Har räknat stegen under fem minuter och räknat ut att jag på sexkilometerssträckan går 7 200 steg. Inte blir jag mer imponerad av mig själv för det, men nu vet jag iallafall.

(Ett känt faktum är att mina kära svävarskor, MBT-skorna, gör att man tar kortare steg än i andra skor. Det hör visst till filosofin med dem.)

När jag då betänker att idag ha gått 9 600 steg på åtta kilometer kan man kanske förstå att det kan kännas. Som det nu gör. Fast det har lättat lite, det har det...

Av Margus - 4 december 2007 22:21

Är särskilt glad åt de två "benen" jag går på när jag motionerar. Neeej, inte de två som bär mig... jo, det är också roligt... men nu menar jag de två vägar som jag använder mig av. Jag går ut till missionskyrkan där vägen delar sig i "två ben". Först går jag åt vänster, på ena benet, (visst låter det kul) ända ut till stora vägen. Där vänder jag och går tillbaka till missionskyrkan, och fortsätter "det andra benet" ut tills det möter en annan väg. (Herregud, tänk om man skulle hoppa på ett ben i taget...) Total sträcka på detta vis är sex kilometer.

I början trodde jag det skulle bli trist att trava fram och åter sådär. Jag kan göra en runda för att slippa returerna men har upptäckt att detta är perfekt. T.ex om man skadar sig, får plötsligt ont, måste på toa... Då är det praktiskt att kunna bryta av vid lämpligt ställe som häromdagen när det regnade så.

Tänker ändå på så mycket annat. Löser små och stora problem. Idag formulerade jag i tankarna ett brev till socialminister Göran Hägglund angående bilskatten och glesbygden. Det tänker jag göra allvar av.

Andra gånger har jag fullt upp att sicksacka mellan gödselklickar eller jordhögar när det är den tiden, leta bra spår när det är halt eller gojsigt, studera boskapen i hagen intill... det är alltid nåt att titta på.

Under det dagliga traskandet har jag delat in sträckan i olika avsnitt. På tio minuter går jag en kilometer, alltså vet jag precis hur lång tid det tar till olika punkter. Bra att veta när man har bråttom. Har tränat upp min huvudräkning.



Av Margus - 4 december 2007 22:05

Utökade motionssträckan till åtta kilometer i dag. Skönt väder, solen sken, vägarna var torra, allt var perfekt och jag blev inte ens trött. Särskilt roligt eftersom jag fick avbryta i går, dyvåt efter halva sträckan. Inte av svett utan på grund av ...regn. Kände mig således väldigt nöjd och redig idag. Det skulle jag inte gjort...

Nu vandrar jag mellan värmedynan och datorn i intervaller. Stretchar och håller på. Har fått konstigt ont på ett egendomligt ställe i närheten av höften, ytligt... det är väl musklerna förstås... inget som jag nånsin känt av förut... Trodde jag haft ont på alla ställen i ryggen-rumpan i mitt liv. Ne-hej... nya saker ska man erfara.

Det bara dök på mig just i kväll. Hela dagen var bra. Kanske berodde det på det där tunga paketet jag bar lutat mot höften (andra höften i och för sig)...?

Tur iallafall att värmedynan hjälper. Det räcker att sitta där i tio minuter så är värken borta. För en stund. Sen på't igen. Har tid hos sjukgymnasten i morgon. Får se vad hon kan göra åt saken. I bästa fall är jag bra då


Av Margus - 4 december 2007 20:34

Åh, en Pettson-bok till... fast inte om Pettson och Findus denna gång. Utan om en liten mus som letar efter sin syster. "Var är min syster" heter årets bok, full med fantasifulla teckningar som just Sven Nordqvist är expert på.

- Den ska vi ha! utbrast både Husbonden och jag spontant i kör. Vi bara äääälskar hans böcker.

Den nya boken har fått massor av fina recensioner och var skäl till att Sven Nordqvist fick 2007 års Augustpris för bästa barn- och ungdomsbok (det där priset som alltid uttalas med Å...Ågustpriset).

Sven Nordqvist är väl världsberömd i hela Sverige och kräver ingen djupare presentation, ja han är faktiskt världsberömd utanför landet också, översatt till 35 språk. Hans nio Pettson-böcker har sålt i SEX MILJONER EX.

Och vi är lyckliga ägare till SJU av dem (som syns på bilden)!

Den som letar efter nya barnbokstips inför julen kan kolla här i listan som Kulturradions Vågen lagt ut.

Fakta i koncentrerad form om Sven Nordqvist hittas på Wikipedia här.



Av Margus - 4 december 2007 09:10

sagt i P1:s Tankar för dagen om att vårda sin hälsa in absurdum:

" Det är inte säkert att man slipper att dö
bara för att man låtit bli att leva"
  

citat av Henrik Tikkanen




HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards