Fågelperspektiv

Alla inlägg under augusti 2009

Av Margus - 31 augusti 2009 20:39

Skymningen i det gula höstljuset sänker sig över Lilla Huset. Kom just in från fågelhuset där eftersläntrarna droppat in för kvällsmat och nattning. De satt ute så länge som möjligt i det mjuka duggregnet.

Vi håller på att notera kännetecken på kanarierna inför den förestående skilsmässan. Ja… en del ska säljas (suck…) och vi får inte av misstag göra oss av med trotjänarna. Hemska tanke… Nä, då behåller vi hellre några för säkerhets skull.


Vi trodde att vår färgmärkning med fotringarna skulle räcka, men de rackarna har fortsatt ändra färger under sensommaren.

Ett riktigt detektivarbete att nagelfara foton och tidigare noteringar (se bild t.v - hur lätt är det?). Jag var inte riktigt i form under våren-försommaren när jag tog "giftsprutorna" så jag har missat en del. Attans. Vi får ta den tid som behövs helt enkelt.


Vem som sjunger ska också kollas för att veta könen. Inte heller det är enkelt. Så här på sensommaren pågår den så kallade höstsången. De äldre hanarna är tysta, medan de yngre hanarna övar sig i hartzerkanariens kända rullsång och honorna stämmer in. Underbart vackert. Att skilja en unghanes trevande sång från en sångbegåvad hona kräver sitt musiköra, den saken är klar.


I morgon stundar dock storstädning hos fåglarna inför hösten-vintern. Och jag menar storstädning. Bäst att passa på när man lovat fint väder så att fjäderfäna kan vara ute. Vi har inspekterat omgivningarna i jakt på nya träd och buskar att sätta in till fåglarna.

Av Margus - 30 augusti 2009 22:49

Det eskalerande våldet i ungdomsgäng pågår och pågår. Inta bara i Malmö och Göteborg. Skadegörelse och bilbränder, brandbomber, rån och misshandel av oskyldiga, stenar mot brandkår och polis. Det är fruktansvärt. Och oftast går de skyldiga fria i brist på bevis.


Så här får det inte gå till. Det är ett angrepp på hela samhället, på våra samhällsbevarande myndigheter som ska skydda egendom och upprätthålla lag och ordning. Det är ett angrepp på civila som helt oprovocerat blir utsatta och skadade. Detta är inte värdigt ett samhälle. Det kostar ofantliga belopp.


Det är inte lätt att vara ung idag, utan framtid och utan möjlighet till egen inkomst. Vid början till sitt vuxna liv. Utanförskapet är gigantiskt. Jag ser det som ett rop på hjälp. Om jag hade varit ung idag och känt sådan vanmakt hade kanske även jag deltagit i protesterna. Det är inte värdigt ett samhälle att negligera det uppväxande släktet på detta vis.


Varför demonstrerar ingen? I min ungdom demonstrerade man. Tänk på Kårhusockupationen 1968 och alla andra ockupationer av rivningshus när det inte fanns bostäder. På 60-talets studentrevolter i hela Europa. På Skärholmsfruarnas strejk 1972 p.g.a höjda priser på mjölkprodukter och nötkött. Så kanaliserades missnöjet till något konstruktivt som gav resultat.


Hur som helst… borde man satsa på ungdom. Det vore en samhällsvinst att ordna sysselsättning, fritidsgårdar… vad som helst så att ungdomar känner sig delaktig i samhället. Hur kan man tro att de ska vilja göra en samhällsinsats när de är ställda utanför? Ge jobben till de yngre och låt äldre gå i förtida pension!


Det måste vara en ren samhällsvinst i utbyte mot alla dessa nerbrända skolor och annan våldsverkan som sker.

Av Margus - 30 augusti 2009 00:05

Nä, nu kan jag inte hålla mig... Tar mig friheten att mittinatten lägga ut denna supergeniala film MISSION POSSIBLE, den förtjänar stor spridning. Jätterolig är den också!

Great Movie Star är västgötaspetsen Ymer Ysterkvist.

För manus och idé svarar Lena Larsson. Fotograf är Anders Andrée.

Man kan bara gratta till ett med den äran fullföljt uppdrag!


Filmen förklarar kanske varför Lilla Huset har två av samma sort.


På Ymer Ysterkvists kanal på You Tube HÄR finns ännu fler filmer med den vackra och kloka Stjärnan. Så inspirerande!

Allt ljus på The Big Star. Ymer bloggar också HÄR.

Av Margus - 29 augusti 2009 21:25


Vildfåglarna har som tidigare nämnts i denna blogg lyst med sin frånvaro vid Lilla Huset i år. Desto trevligare var det då att rödhaken tittade fram i morse när solen sken på sitt mjukaste sätt. Dessa glimtar är ungefär vad vi sett av den lille gynnaren som annars brukar vimla här i trädgården.


Jag knäppte och knäppte men det blev inte bättre än så här.


Den lilla bruna väl kamouflerade saken (t.v.) bör eventuellt vara en gärdsmyg...unge? Håll med om att den är näst intill omöjlig att se. Denna lilla glimt var vad vi fick hittills i år. Andra år har vi till och med haft övervintrande gärdsmygar, men nu har de som namnet antyder verkligen smugit.


Jag som trodde att det skulle bli ett riktigt intressant fågelår när gulärlan (t.v. o nedan) dök upp på fågelvoljären i våras (sällsynt för oss). Inte då... tji fick jag.  Även den har mestadels lyst med sin frånvaro, fast kikat fram lite nu och då. Häromdagen såg vi en unge som måste ha varit gulärlans.

Men pilfinkarna då...? De har häckat och häckat... och håller väl på ännu. Men fler ungar har vi inte sett.  Det måste vara nåt med insekterna... Fladdermössen som också lever av dessa har inte heller siktats vid Lilla Huset. Och de som bott så troget i vårt hus.


Av Margus - 29 augusti 2009 13:32

Sommaren har varit hektisk med sina ljusa nätter. Fåglarna var aktiva nästan dygnet runt. Nu kommer de till ro. Höstro. Risfågeln kan vila i sitt fort utan rädsla för höken. Konstigt att jag kom så nära.

För ungefär en vecka sedan, kring den 20 augusti, märktes plötsligt en tydlig skillnad i fåglarnas tempo. Då kände de av någon anledning att sommaren håller på att avta. Det hände i samtidigt i alla voljärer. Nu har ett annat lugn etablerats.

Av Margus - 28 augusti 2009 10:33


Märtaaaa… Tuuureee… ropa de tvärs över sjön.


Så låter det ungefär när tranorna ropar till varann från var sina häckningslokaler nu i augusti. Flera minuter håller det på då och då.


Jag associerar genast till det gamla revynumret från Knäppupp med Hasse Alfredsson och Brita Borg, om paret som skötte kontakten på detta vis eftersom ingen av dem kunde ro.

Tranorna kan dessbättre flyga och kanske vill de söka upp varann inför flyttningen senare i höst.

Av Margus - 28 augusti 2009 10:24

Aktuellt för dagen är att skolmat slängs för en miljon varje dag i Sverige. Svinnet i skolköken uppgår till flera tiotusen ton per år. Varje år kasseras mat för över 200 miljoner.

- Man är ju lite trött på skolmaten, för det är samma mat nu som man fick i sexårsverksamheten, säger en flicka i tredje året på gymnasiet (SvD).


Tänk så många fattiga i världen som lever på ris – och enbart ris – varje dag, året runt. Och är glada för det.


Under min skoltid på 50-60-talen blev vi serverade en portion som vi SKULLE ÄTA UPP och fick inte lämna matsalen förrän allt var uppätet. Ord och inga visor.

Mestadels tyckte jag om maten men en gång råkade jag få alla äckliga slamsor från hela kalopsgrytan på min tallrik. Höll på att kräkas och försökte att få slänga det. Nähä, marsch tillbaka och ät upp! Sa tanten som vaktade återlämnandet. På den tiden var begreppet kränkning av elever inte uppfunnet.


Jag satte mig och smidde planer för uttåget. Sen stoppade jag kalopsslamsorna i munnen, och med ett under av självbehärskning lämnades tallriken och jag ilade ut och ulkade ut resterna i rabatten. Det var första och sista gången.

Efter det hade jag papper i fickan för dylika händelser.

Av Margus - 27 augusti 2009 22:45

Nu har jag fått svar på att Vårdvalet (se inlägg HÄR) sker slumpvis. Just vad jag misstänkte! VG Regionen har givit mig skriftligt på detta. De tittar efter de vårdcentraler där man varit mer än två gånger och gör sen ett slumpvis val. Undra på att folk hamnar fel och måste välja om! Ett jäkla merarbete. För oss!


Det är nämligen för dyrt för regionerna att följa givna direktiv och då skiter man i det...! Helt självsvåldigt.! Det borde tamejsjutton vara straffbart.

Ingen av intentionerna som står i de utsända breven stämmer! Vi har blivit förda bakom ljuset. Vårdpersonalen har förts bakom ljuset och blivit desinformerad och kan alltså inte berätta för folk vad som sker.


Och ju fler patienter de lyckas plocka bort från en vårdcentral, desto mindre vårdpeng får den centralen av landstinget. Och desto dyrare blir det för dig när du vill gå till "fel" vårdcetral, dvs. där du inte blivit listad. Nu vill det till att patienterna jobbar på själva.


  • Upp till kamp alla uttröttade, utbrända, gamla, synsvaga, darrhänta, muskelsvaga, sängliggande, handikappade och deprimerade för att bevaka era intressen så att ni hamnar där ni själva vill!
  • Läs den finstilta texten på A4-bladet med alla vårdcentraler och pricka rätt bland det tättskrivna raderna så du får tag i exakt rätt nummer på din vårdcentral! Numret läses elektroniskt så det måste vara rätt!

Ska datanissarna på regionerna verkligen få ha jobben kvar efter detta?

Får man bara strunta i givna direktiv?

Demokratin är snart borta (den kostar tydligen för mycket – för en del) och anarkin tar över. Det är här nu.

Det sker nu. Om vi inte protesterar mot sånt här har vi snart ingen demokrati kvar.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards