Fågelperspektiv

Alla inlägg den 6 december 2007

Av Margus - 6 december 2007 22:31

Den senaste köttskandalen med ICA visar än en gång att vad livsmedelsbranschen håller på med mot oss konsumenter är ett regelrätt krig. För det vet vi ju, att i krig är alla medel tillåtna...

Allt går bara ut på att lura oss. Hela tiden.

Som vore det ett sällskapsspel, typ: "kolla här då... knäcker ni denna? Den som löser alla klurigheter får den svenska maten längst ner i högen".

Förpackningstexterna blir mindre och mindre och alltmer kryptiska med konstiga beteckningar som vi inte har en chans att hinna lära oss. Så fort vi "knäckt" en kod hittar dom på nåt annat fanstyg så att utländsk mat paketerad eller beredd i Sverige ska slinka ner i våra korgar.

Ty... det är allom bekant genom undersökningar att svenska konsumenter föredrar svenskproducerad mat samt att vi även är beredda att betala lite extra för den. Detta VET branschen och struntar högaktningsfullt i. När det istället vore så himla enkelt att ge oss vad vi vill ha. Förr erbjöd handlarna till kunderna vad de ville ha. Nu är det tvärtom!

Förr hette det "kunden har alltid rätt" och det är "kunden som bestämmer".

Så icke nu. I helskotta heller. Nu får vi ta det som branschen slänger åt oss.

Förr lönade det sig att säga "detta vill jag INTE ha" och köpvägra. Funkar inte nu. Matkedjorna är för stora och för få. Vi måste ta det som ligger på hyllan, annars blir vi utan. Rena utpressningen.

I krig är alla medel tillåtna.

Och den där gamla klyschan om lönsamhetsaspekten går vi ju inte heller på. Matkedjorna drar in miljarders miljarder. Hur mycket ska vi tåla?

Nu är det skarpt läge, som han sa. Nu är dags att kalla saker vid deras rätta namn. Det är krig. Och det är vi som är kanonmaten. 

Av Margus - 6 december 2007 21:12


... som han sa, Tage Danielsson.

Har fått lätt känning av inflammation i artitfoten. Den känns svullen. Lite bedövad. Jag är bedrövad. Slut med promenaderna... slut med det roliga... Vad allt ser man inte för sin inre syn.

Detta flög på mig dagen efter att jag "käckade" mig och gick åtta kilometer, istället för mina vanliga sex som gått så bra. Detta kommer jag aldrig att göra om!  Ingen idé att inbilla sig att man håller på att bli friskare eller nåt. Tillbaka till ruta ett. Idag gick jag därför bara fyra km. Vågar inte fresta foten i detta läge. Nu coolar vi ner ett tag.

Och just nu i denna sorgens dag anlände mina MBT-kängor som jag fått på remiss för att kunna fortsätta gå i vinter. Hmmm.... har inte vågat alt. orkat pröva dem i kväll. Ser granna ut.

Har inte betalat än. Måste ju kolla att det verkligen är RÄTT storlek först. Men OM allt stämmer kostar de "bara" 600 spänn. Jämfört med den hiskeliga summan, över 2 000 utan remiss.

Nå... vi ska väl inte tro det värsta. Men försiktig blir jag. Man har ju bara en vänsterfot.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards