Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 22 november 2007

Dans i dis

Av Margus - 22 november 2007 09:57

Boskapen dansar i novemberdiset kring traktorn som kommer med ensilagebalarna.  Hungriga skuttar de runt helt upplivade, väntar på frukosten. Kalvarna är gladast. Bonden får stanna traktorn ibland. Mistluren, den äldste, är den ende som är lugn. Håller på värdighet och rang.

På blyertsgrå novemberhimmel dansar kajor i flockar. Hundra i den ena flocken... cirklar skrikande runt... förenar sig en stund med nästa flock... hundra i den också... tillsammans böljar de över nejden, fram och åter. Hälften bryter upp den tillfälliga gemenskapen och drar vidare till nästa flock, ett hundratal kråkor. Den grå himlen är svartprickig av fåglar, högt upp.  Samma dans vidtar. Så där håller det på...


Jag dansar vidare på mitt grusvägsrace i morgonväkten. Det går lätt idag, i mitt älskade novemberväder. Det duggar lätt. Diset dansar fram över fälten.

 
 
maki

maki

22 november 2007 12:14

Via Skogsfrun kommer jag ...fast inte med tåg.
Vad vackert Du skriver....kände riktigt den där november disen och lukten av det gråa.....och jesses... fick hålla för örönen när kajorna flög.....huttrar lite. Tur jag hade min varma sjal på mig....
Ha en bra dag.....m a k i

http://maki-apan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ruth

22 november 2007 15:15

Du kämpar på i arla morgonstund. Det är så mycket att titta på i naturen och omgivningen som man sedan går och analyserar på den fortsatta färden mot målet. Går denna boskap ute hela året ?

 
skogsfrun

skogsfrun

22 november 2007 19:47

Kors vad det var livat i novemberdiset:) allt dansar och ler och du har blivit riktigt LÄTTfärdig, se upp för tjuren!

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

22 november 2007 20:48

Oj, tack för de snälla orden, Maki. Så trevligt du skriver själv!

Ja, Ruth, boskapen är ute året om, med vindskyddad hall förstås. De blir säkert härdiga och friska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards