Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 november 2007

Av Margus - 26 november 2007 20:14

Jag älskar getter.

Små magra, knotiga överlevare som lever på ingenting. Härdiga. Säkra på fötterna. Intelligenta. Humoristiska. Nyfikna. Tuffa. Luktar gott (jo-o!). VACKRA.

Har alltid njutit av dem i djurparkerna men en slump gjorde att jag på 1970-talet fick hem några tidigare än tänkt. Grannarna var från Jämtland och skulle ha getter, det hörde bara till. Lantras. Jag skulle bara skjutsa med släpkärra.

De köpte några stycken samt en stor och kraftig bock (Mao), vit med lååånga horn. Som av en händelse fanns en get (Vaja) med sin killing (Lura) till mig också. Alla gick in i suggburen. (På bilden Vaja och Lura med var sina killingar i min famn. Jackie vid fötterna.)

Bäää-häää-häää...  Lätet är så gulligt. Vita och Tretti fick de förstfödda heta, en get och en bock. Grannens vita Mao var förstås far. Killingarna var silvrigt vita i den mjuka pälsen. Vuxna getters ragg får istället den där sträva, lite feta strukturen. Ett fantastiskt hårlag som jag beundrar.

Killingar är bedårande när de steppar omkring på små klövar och riktigt njuter av tip-tap-ljudet som uppstår. Herre-på-täppan var en populär lek.

Att getter lever på nästan inget fick jag många bevis för. Trots kraftigt och fint bete sträckte de sig begärligt efter de torraste buskar och gräs! Granbarr åkte in i munnen utan betänkligheter och tuggades förtjust, som inkentinken. Vatten drack de inte heller så mycket. Speciella djur.

Enda problemet med getter är att de hoppar över stängsel, visst var det kul med besök inne i köket men bor man nära vägen är det livsfarligt. Nu har jag inga getter längre, men min farmartid var härlig. (Sista bilden: Lurifax)



Av Margus - 26 november 2007 20:01

Kraftig blåst idag på rundan, stundvis gick det inte framåt alls. Därtill lätt snö att trampa i, fick gå mitt i vägen. Stannade och njöt av snöfallet i blåsten. Snön blåste vågrätt. Härligt. Tänkte lantbrevbärarsången:

Jag är en liten bantare,

som går i snö och is,

och inget är mig kärare,

än gå på detta vis.


Är oftast förtjust i vädrets raseri, nåja, de små raseri vi har här i norden. Hittills. Nåt Bangladesh ser man ju inte fram mot. Men storm, snöfall, kaskader av vågor mot en berghäll på kusten, störtregn... alltihop underbart. I lagoma doser.

Av Margus - 26 november 2007 00:34


På begäran repeterar jag hur jag bantat 7 kg på drygt tre månader. Ämnet borde vara uttjatat i bloggen vid det här laget, men ok... om någon ber så snällt som Ruth så må det ske;)

Tyvärr har jag inget annat knep än RÖRELSE. Brist på sådan var främsta skälet till att jag ökade med 20 kilo under fem år. Kronisk tarmsjukdom, operationer, hälsporre och artros i en stortå var delar av problemet. Gjorde flera försök att återuppta den goda vanan men foten satte stopp. Löpsedlarnas "Gå dig smal" blev till ett hån, en smäll rätt i ansiktet. Hur det känns vet alla som har någon form av handikapp.

Det var de nya dyra skorna, "svävarna" (MBT-skorna) som gjorde att jag åter kunde GÅ. Och det är vad jag gjort! VARJE DAG.


Började den 8:e augusti med 3 km per dag, ökade efter tio dagar till 4 km per dag. I början hade jag stavarna till hjälp. Hade inte orkat annars. Var fysiskt rätt nedgången, stakade och "högg" mig fram med stavarna som en skidåkare. Skorna gjorde underverk. Nu har jag gått 6 km om dagen i två månader och flyter fram. Har släppt stavarna.

Äter som vanligt, cornflakes på morgonen, hemlagad husmanskost till middag (älskar potatis), te och knäcke på kvällen. Något godis äter jag varje dag, choklad då och då, dricker sötat cappuccino flera gånger om dagen (tål ej kaffe p.g.a sjukdom).

Om jag hade kunnat skulle jag äta salladstallrik ofta. Älskar det. Men min sjukdom (Crohns) klarar varken majs, ärter, paprika, räkor, svamp, citrusfrukter m.m. Däremot blir det ofta rotfrukter.

Det är rörelse som krävs. Förbränning. Min sträcka tar bara en timme om dagen. Den som inte har något fel på fötter, knän eller höfter och i övrigt är frisk klarar detta lätt som en plätt.

Det fina i kråksången är att suget efter mellanmål och godis avtar med motion.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards