Fågelperspektiv

Alla inlägg den 12 november 2007

Av Margus - 12 november 2007 21:16

För att pigga upp bloggen mellan allt tjat om pappas flyttning lägger jag ut ännu en av mina tidiga målningar, den ena av mina två absoluta favoriter. Nu är det inte så många kvar. Den här doftar det om...

Den lille bonden på denna tavla påminner så starkt om den jag jobbade hos i tonåren. Tänk när man spred gödsel på detta vis! Först grovjobbet med att lasta ur göselsta'n med grep för hand, stående i dyngan upp till vaderna. Sedan sprida det för hand. Det är annat nu... man behöver inte röra skiten, knappt känna lukten inne i traktorn.

Så här spred man gödseln i ett fiskeläge i Göteborgs utkant, ända fram till 1960-talet. Då bestämde man själv när det skulle ske, nu bestämmer EU...


Av Margus - 12 november 2007 21:01

Sate!

Det var det första ord som mötte mig när jag loggade in på bloggen idag.

Den där säkerhetskoden som kan bilda vilka kombinationer som helst och ofta ger underliga associationer. Nu gick det liksom inte att tolka annorlunda. Det kan man kalla klarspråk!

Där fick jag för att jag inte bloggat så mycket på några dar under pappas flyttning. Är såå trött, ser kartonger och kassar för min inre syn om jag blundar. Man flyttar inte under en helg den saken är klar. Det är långt ifrån klart, men oj så bra jag mår över att pappa bor i sin servicelägenhet. Hemtjänsten tittar in varje gång vi är där, alltid ska han ha hjälp med något. Nu fick vi höra att det är bara att ställa soppåsen utanför dörren. "Vi går ju här förbi hela dagarna" sa en hemtjänstpersonal idag.  "Och du kanske ska ha ökad hjälp?" - Jaaa, skrek Husbonden och jag i kör utifrån köket, innan pappa hann avvärja... he he...

Tror jag är nöjdare än pappa själv med denna lösning. Nu kan snön komma... han behöver inte halka omkring i snöyran. Matsalens veckomeny och Dagcentralens program för pensionärerna droppar in i brevlådan. Jippie.

Nu ska jag bara göra flyttanmälan över nätet. Bara och bara förresten... i går kväll slet jag med Bank ID för att sätta igång, och när den pärsen var klar stängdes mitt bredband av... det var väl underhåll, antar jag, men ändå... Hoppas det går bättre nu.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards