Fågelperspektiv

Alla inlägg den 15 november 2007

Av Margus - 15 november 2007 11:21

Vårt land, vårt land, vårt fosterland... börjar bli påfrestande.

Hörde i går svt:s Gomorrons analyser av danska valet och danskarna som tilltalar mig i hög grad.

Så här beskrev journalisten Christoffer Barnekov och danska turistrådets Gitte Madsen-Friberg det danska folkets kynne:

"Danskarna är pigga på diskussioner, man släpper ut allting - även sånt som vi svenskar inte vill prata högt om, apropå den skeptiska hållningen inför främmande folk.

De gillar att "komme ut och skannes" (skälla lite) och diskuterar gärna högt och ljudligt på värdshuset till en öl. De är traditionellt mer frispråkiga än vi, är inte rädda för konfrontation, har en annan öppenhet än oss och söker inte alltid samförstånd.

De har starka demokratiska traditioner, gillar att "snakkes sammen", är intresserade av filosofi, etiska frågor, av politik och av sitt land. De träffas i folkets hus i små samhällen där de löser allting tillsammans, är mindre lojala mot överheten än svenskar och mer benägna att ta egna initiativ.

Att ett val på en vanlig arbetsdag, utlyst bara en månad innan, kan få 90 procent av folket till urnorna vittnar om en stark känsla för demokrati."


Yes, yes, yes... allt detta saknar jag i Sverige. I Landet Lagom som Lägger Locket På stora allvarliga frågor, där en glass inte får heta Nogger och man knappt vågar hissa svenska flaggan av rädsla för att bli kallad rasist. Nu är det värre än nånsin. Vad är det med oss? Rädslan och konfliktskräcken kommer snart att knäcka oss svenskar, tror jag.


Yes... jag tror jag är dansk i själen... åtminstone halvdansk.

Programmet kan höras och ses här.

Av Margus - 15 november 2007 11:04

Det var inte så illa som jag trodde; Hyresgästföreningen HAR INTE tagit över landet. Men det var krångligt nog att nå fram. Försökte ringa deras förbund med frågan vilken policy man tillämpar vid råd om minimibehovet för tv-kanaler. - "Jag får inte koppla fram dig till förbundet om du inte är medlem" svarar då en liten hoppa.

Sverige håller på att urarta totalt. ALLA sätter upp röstbrevlådor, spärrar o. dyl. och försöker på alla sätt stoppa oss medborgare från att nå fram och få svar på våra frågor.

- Men så illa kan det väl inte vara, sa jag och fortsatte "Är du nån portvakt eller vakthund som försöker stoppa samtal att nå fram, eller nåt?"

- Hör du hur dumt det låter? sa jag.

Men nej, det gick bara inte!

Det gick bättre hos Hyresgästföreningens regionkontor. Kom direkt till en jurist som snabbt redde ut begreppen, kristallklart. "Hyresgästerna ska ha tillgång till samma utbud som före digiatalövergången." Inget annat rekommenderas!

Så är det väl antagligen i lägenheterna, fast ingen där har tänkt på att ställa högre krav.

Jag menar, Svt 24 sänder faktiskt ofta riksdagsdebatterna och tillgång till dem är ju basalt för vårt ännu (?) demokratiska samhälle.

Nå det innebär ju att vi får lirka fram kanalerna på annat sätt. Man uppskattar klara besked.  

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards