Fågelperspektiv

Alla inlägg den 13 november 2007

Av Margus - 13 november 2007 23:11

Hoppsan... egentligen skulle jag bloggat om nåt helt annat, men efter några surfande sidospår blir det några rader om indianer. Så det kan bli!


Har alltid varit fascinerad av indianer d.v.s. den bild som skildrats i böcker och på film. Sann eller ej, så har jag fastnat för indianernas utseende och liv. Helt betagen valde jag att måla den här bilden 1977, eller snarare "kunde inte låta bli".


Termen "indianer" uppstod ur Christofer Columbus missuppfattning då han nådde de karibiska öarna (i Västindien) 1492 i tron att han nått Indien. Han kallade därför invånarna indios, spanska för "indier" (källa: Wikipedia).


Som gammal Disney-fan har jag också roats av den gamla tecknade serien om en liten indianpojke kallad Hiawatha (underbart namn). Vem minns inte den.

Förvånad hittar jag här http://www.hypatia.se/indian/ uppgifter om en historisk Hiawatha, hövding över mohawkstammen, och läser vidare:  "Hiawatha var en vis och artig hövding som lärde sitt folk om universal fred och broderskap. Han lyckades avsluta krigen mellan iroquoisstammarna vilket gjorde slut på torterandet och dödandet."

- Hade jag ingen aaaaning om.



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards