Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 november 2007

FUX och MAJA

Av Margus - 20 november 2007 21:44

Lägger nu ut min sista (?) tavla i Bloggens Galleri. Tror det är den sista i min samling och den absoluta favoriten. Gör den därför extra stor, trots att den har samma format (40 x 50 cm) som mina andra målningar.

Här har vi samma brister som i många av mina andra tavlor när det gäller bakgrunder och mark, har aldrig ansträngt mig för detta. Men är helnöjd med både gubben och hästarna! En sann njutning att få lägga på dem selarna med penseln... Min hästkärlek lyser igenom förstås, älskar arbetshästar. Är särskilt förtjust i nordsvenskar och ardenner och kastar gärna långa blickar även på islänningar och lippizzaner.

Grannstället till gården jag jobbade på i tonåren hade exakt sådana här hästar, Fux och Maja. Vi tjejer döpte om dem till KING och MARINA och bönderna lät oss hållas. "Min" häst POJKEN hette ursprungligen Fux, han med. Bönderna hade ingen fantasi, således fanns på två andra gårdar två ston med samma namn; Pärla, och så kunde vi då rakt inte ha det. De fick byta till NETTAHN och BOZANOVA (NOVA). Bönderna hade nog ganska kul åt tokerierna (bonden på bilden ser lite pillemarisk ut) och sällan hade väl de gamla pållarna kommit ut på så mycket övningar. "Min" Pojken var klart förälskad i Nova, och vi ordnade bröllop åt dem, med slöja och allt...


Fux och Maja drog slåttermaskinen tillsammans vilket var ett hårt slit, bonden ägde ingen traktor. Egentligen var det Fux som drog merparten, Maja visste att han var så stark och energisk så hon maskade. Bonden röt åt Maja för detta. Fuxen var en riktig atlet, en knallröd och vacker atlet med livligt temperament och det fanns bara en tjej som var modig nog att rida honom. Det var inte jag.


Man tänker mycket när man målar...

 
 
Alle

Alle

21 november 2007 00:18

Hej!
Kollar in dina tavlor i galleriet...så fantastiska och vackra ...gillar denna, mössen och indianen är en klar favorit!
Det här va så trevligt så jag kommer tillbaka...god natt!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
margus

margus

21 november 2007 10:35

Åh tack, Alle!
Du är välkommen! Tack för kommentaren.

http://margus.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

21 november 2007 12:26

Här kom favoriten! det är klart att du sparat det bästa till sist;)

http://brasaras

 
Alle

Alle

21 november 2007 14:30

Va kul att du tittade in hos mig....läste ju din presentation och hade inge större hopp om jag ska vara ärlig...så jag blev jätte glad att du tittade in hos mig!
Jag är en frusen kvinna och gnäller kanske för mkt...vad vet jag.
Många har sagt att det är en Norsk skogs katt...jag vet inte ...men så är det nog....vacker är han dock!
Kram och ha en trevlig dag!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

21 november 2007 15:27

En helt underbar tavla, så verklighetstrogen, som alltid rätta skuggningar och färskiftningar. Så synd, så synd att du inte fortsatte med din konst, tror du skulle kommit otroligt långt fram till i dag med utställningar och berömmelse. Indianen är ju också en stor favorit, med flera.. Kanonduktigt !!
~~Kram till min konstnärsvän~~

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

23 november 2007 11:45

Så underbart fint målad tavla. Den talar verkligen för sig själv.Tycker verkligen om alla dina tavlor för dom är så fina i varje detalj!

http://crystalwinter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards