Fågelperspektiv

Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Margus - 11 oktober 2007 20:29

Några bloggar handlar om skuld, skam och dåligt samvete. Och hej, vad mycket det släpas på lite varstans. Vi måste vara ett mycket skuldtyngt folk.... påpucklat av Luther, Schartau och Jante. Allihop i en skön blandning. Tungt lass att bära... Undra på att vår folksjukdom är "ont i nacke och skuldror"  ;)

Fru Fundersam och Vita Brevis tänker mycket, djupt och ofta. Det tilltalar mig. Rekommenderad läsning för dem som är lagda åt det hållet. Ibland behöver man stanna upp i bruset och göra en djupdykning. Annars blir livet för ytligt.

Mina skuldkänslor släppte först i 20-årsåldern efter att ha läst pastor Ludvig Jönssons bok Skuldlös, utgiven av Diakonistyrelsens Bokförlag, 1963 (går nog inte att hitta i dag). Tänk bara att som 20-åring lockas av titeln! Men den hjälpte. Blev frälst på kuppen och befriad. Hade religiösa grubblerier på den tiden. Genom hans bok kom Svaren.

  

Men fri är jag inte. Dåligt samvete är en känd del av mig. Något jag jobbar med, men när frågan "Vad får du dåligt samvete av?" ställdes i deras bloggar, så blev jag taggad. Då vet jag precis:


1. av att jag inte är duktig med städning,

2. av allt jag borde, men inte hinner eller orkar,

3. av att svika förtroenden och slarva med uppdrag


Kanske fler som blir taggade att lista samvetsfrågor?



Av Margus - 11 oktober 2007 17:49

Ja, det känns nästan så. Har bara ingen lust.

Vädret är råkallt men regnet höll sig borta tills min runda var avverkad. Tur! Sen har det droppat, stänkt eller öst ner på ett tema med olika variationer.

Har inte fått något vettigt gjort. Letat efter en säkerhetskopierad CD med fler målningar, letat efter tyg till Husbondens jackfoder som ska lappas, letat efter CD med sparad film. Det mesta utan resultat. Gav upp. Ensam idag, ingen turbo jagar på.

Skulle ringt några samtal till vården men... tiden gick ifrån mig. Inget som brådskar. Regnet avgjorde saken; struntade även i att byta lampa i utebelysningen på huset. Har den varit trasig i två dagar kan den väl vänta tills det blir uppehåll igen. Ringde istället till Väninnan och vi skällde gemensamt över alla fel i samhället.


Och i skogen far en motorbåt omkring...

Vi säger så när skogsavverkningsmaskinen är igång. Första gången vi hörde en sådan på nära håll, det var mitt i natten, blev vi inte kloka på detta. Det lät precis som om en racerbåt åkte runt på en större sjö, runt, runt, runt.

Vi förstod att det var fel. Det fanns ju ingen sjö i närheten. Det där pågick i flera dagar innan vi fick svar. Vid nästa promenad åt det hållet klarnade det. Skogsavverkning. Så nu vet vi... varje gång "racerbåten kör i skogen" är det avverkning på gång.


Till middag kokade jag lite skivad potatis, slantade morötter och en liten bit blomkål. Stekte små skivor selleri och bräckte skinka. Enkelt, nästan påvert. Och nästan veggo. Behövs ingen mat för en hel karl när han inte är här. Gillar mycket rot- och grönsaker men avstår varken fisk eller kött.  Ljuvligt.

Av Margus - 11 oktober 2007 17:36

 

Första etappen av fåglarnas avmaskning är slut. I två dagar har dom hållits inne på bara vatten och frö för att säkert få i sig avmaskningsmedlet i vattnet. Det smakade säkert inte gott, men är ett nödvändigt ont.

Idag festade vi alltså med läcker gurka, äpplen, clementin, nypon, kokt ägg och grodda fröer. Mums... det blev rusning till skålarna. Nästan som när den muslimska fastan Ramadan avbryts, tänkte jag.

Kanarierna var först på plan som vanligt men snart kom även astrilder, mås- och sebrafinkar fram och sist risfåglarna. Nyponen var förbehållna nymfer och papegojor, det är deras älsklingsrätt.

Sen öppnades luckorna som vanligt och dom strömmade ut. Oj, vilken njutning! Det har regnat hela eftermiddagen men dom sitter ute ändå. Nymferna duschar i strilregnet och övriga plaskar i badkaren. Säkert gott att skölja avmaskningsmedlet ur fjädrarna. Småfåglarna skiljer ju inte på bad- och dricksvattnet, så det behövdes nog.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards