Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2007

Dåligt samvete - en folksjukdom?

Av Margus - 11 oktober 2007 20:29

Några bloggar handlar om skuld, skam och dåligt samvete. Och hej, vad mycket det släpas på lite varstans. Vi måste vara ett mycket skuldtyngt folk.... påpucklat av Luther, Schartau och Jante. Allihop i en skön blandning. Tungt lass att bära... Undra på att vår folksjukdom är "ont i nacke och skuldror"  ;)

Fru Fundersam och Vita Brevis tänker mycket, djupt och ofta. Det tilltalar mig. Rekommenderad läsning för dem som är lagda åt det hållet. Ibland behöver man stanna upp i bruset och göra en djupdykning. Annars blir livet för ytligt.

Mina skuldkänslor släppte först i 20-årsåldern efter att ha läst pastor Ludvig Jönssons bok Skuldlös, utgiven av Diakonistyrelsens Bokförlag, 1963 (går nog inte att hitta i dag). Tänk bara att som 20-åring lockas av titeln! Men den hjälpte. Blev frälst på kuppen och befriad. Hade religiösa grubblerier på den tiden. Genom hans bok kom Svaren.

  

Men fri är jag inte. Dåligt samvete är en känd del av mig. Något jag jobbar med, men när frågan "Vad får du dåligt samvete av?" ställdes i deras bloggar, så blev jag taggad. Då vet jag precis:


1. av att jag inte är duktig med städning,

2. av allt jag borde, men inte hinner eller orkar,

3. av att svika förtroenden och slarva med uppdrag


Kanske fler som blir taggade att lista samvetsfrågor?



 
 
Vita

Vita

11 oktober 2007 22:02

En av poängerna med min spaning är att det behövs en annan människa för att det ska kallas dåligt samvete, någon man har dåligt samvete gentemot - annars är det snarare skam man känner. Varför skulle du ha dåligt samvete för att du är dålig med städning....men far illa av det förutom då en extrem-astmatiker/husdammsallergiker som får ett anfall hemma hos dig pga dammet - då kan du få dåligt samvete....annars är det en prioritering som du har gjort...städning är inte prio 1 - inte för mig heller

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

11 oktober 2007 22:33

Tack för dina uppmuntrande ord om min blogg. :-)
Tja. Det tycks vara inbyggt, det dåliga samvetet. Men det skulle väl inte behövas? Åtminstone inte för sådant som man egentligen inte HAR någon anledning att ha det för. Det kommer i alldeles för stora portioner ... Jag undrar hur man skulle vara utan. Befriad och nöjd kanske.

 
Ingen bild

Vita

11 oktober 2007 23:23

Vad roligt att du i din blogg hänvisar till mina djupdykningar. Tack

 
malve

malve

12 oktober 2007 08:39

Klockrent. Jag tog mej oxå an Fru Fundersams taggning. Tyckte det var svårt att välja, men du fick ju in det mesta i dina punkter.

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

margus

12 oktober 2007 10:41

Vita:
Skäms inför mig själv (idiotiskt)för att jag inte uppnår de "ideal" som pådyvlats mig någonstans ifrån. Ja, jag prioriterar bort för att det inte roar, men tycker nånstans att jag BORDE bli bättre. Skulle dock inte ha dåligt samvete för allergikern... det är ju MITT hem.
Mycket att reda ut; vad är skam, skuld resp. samvete...?

Frun:
Säkert skulle vi vara befriade, vilka plikter behövs EGENTLIGEN annat än att försörja sig och ta hand om avkomman?
Känner nästan för att starta ett uppror mot Luther och pojkarna.
Är det månne en generationsfråga? Har dagens ungdom dåligt samvete? Jag undrar jag.

Malve:
Det är ju personligt. Min lista kan lätt bli längre. Har haft många höga ideal som jag inte förmår leva upp till. Klipper av dem allteftersom. Tar tid att bli fri.

 
skogsfrun

skogsfrun

12 oktober 2007 18:20

Det är ganska långt lidet på dagen* för skogsfrun, dåligt samvete tar kraft och nyttar föga. Skogsfrun försöker leva i nuet utan stora krav på sig själv eller andra och no regrets:) för man kan inte vrida klockan tillbaka och vem vet om det hade varit bättre om man kunnat:)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

12 oktober 2007 19:47

Ett bra föredöme, Skogsfrun. Grattis till den inställningen! Siktar dithän själv, men som sagt... tar tid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards