Fågelperspektiv

Alla inlägg den 1 oktober 2007

Av Margus - 1 oktober 2007 06:31

Vi har fått ta i med hårdhandskarna med vår lilla slavdrivare Sigrid. Döper man en valp till Sigrid Storråda, efter en vikingadrottning, får man kanske skylla sig själv. Men problemen kom smygande. Ingen kunde väl ana att den blyga och bedårande lilla dockan skulle regera på det viset...

Vår älskade lilla Sigrid (t.h. i bild)var i sju levnadsår yngst i vår flock av fyra hundar. Hon var tyst och försagd och inte så framfusig.

När hon blev ensam kvar med Ulrik efter att flockens ledare Lisa och senare även Sigrids mamma Hanna dog 2005 blommade hon upp.

Vi uppmuntrade varje framsteg, hon blev underbart kelig, tog för sig och började leka med Ulrik och oss. Vi blev förstås glada över att "vår förstfödda" äntligen blev en personlighet! Vi satte inga gränser, allt blev uppmuntrat.


I samma veva blev jag sjuk och kunde inte ta itu med de avarter hon utvecklade. Hundar behöver precis som barn veta var gränserna går men jag orkade inte ta konflikterna. Hon blev en kravmaskin och började köra med mig som en slavdrivare... "Vi ska ha mat NU", "vi ska gå ut NU", "vi ska ha morotsbitar när marsvinen får mat" osv. Då jag är morgonpigg vande hon sig vid att jag ständigt var på benen. Jag fick inte ha sovmorgon; "Du ska gå upp NU!". Det var ett Herrans liv helt enkelt. Hon gick mig på nerverna.

Ingen kunde i det läget tro att jag för fem år sen haft en grym pli på våra fyra hundar. De gick lösa bland andra hundar, tillsammans, och löd varje vink.  Men, som försvagad... följde jag lydigt varje krav, det var lugnast så. Mat tidigare och tidigare för att slippa undan bråk. Till slut hade jag ingen frihet alls. Men jag frisknade till....

Hos Väninnan härom dagen hade vi rådslag om saken. La upp riktlinjer, smidde ränker. Måttet var rågat. Här skulle bli ordning.

Nu är det vi som bestämmer allt; mattider, uppstigning, inga godbitar i tid och otid, inget gapande, stanna inne istället för att gå med överallt. Inte så mycket egentligen, men alla bäckar små under en hel dag...

Sigrid är lite dämpad. Hon undrar vad som hänt, försöker ibland men det ger inget resultat. Vi har med andra ord ÅTERTAGIT LEDARSKAPET. Tror vi...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards