Fågelperspektiv

Alla inlägg den 9 oktober 2007

Av Margus - 9 oktober 2007 22:22

 


Stora fågelbordet är redo. Snart är det dags att börja utfodra lite smått. Bara så att fåglarna vet var dom kan leta när det kniper. Vi brukar köpa vildfågelfrön, jordnötter och talgbollar för minst 500 kr varje vinter.

I vinter ska vi för första gången pröva ett par roliga talgbollshållare (t.v. ovan) som vi fick av Väninnans man. Ganska käck idé. Hoppas de funkar.


Av Margus - 9 oktober 2007 21:41

Husbonden tog sovmorgon och kom upp först när jag eldat ett par brasor i nya kaminen som är kolossalt effektiv. Det behövdes minsann för den första nattfrosten hade slagit till. 1,5 minusgrader i luften, på marken var det säkert mer. Naturen var lätt isig.

Utemöblerna har plockats in, parasollen, parkbänkarna och torkvindan likaså. Vattnet till växthuset är avstängt och kranen öppnad.

Katsuran släppte alla sina löv efter bara första nattfrosten.


Fåglarna avmaskas i dagarna två och får stanna inne så att dom inte tillgodogör sig fukt på annat sätt, ty dom måste dricka av medicinvattnet. Detta är rutin varje höst. Två dagars innevistelse när solen ändå bara värmer några timmar mitt på dagen är inget problem. Passar bra för jag åker till tandläkaren i morgon. Vågar inte släppa ut dem till höken då. Dom sjunger och mår gott hela dagen , även inomhus.










 

Löven dråsade ner efter frosten. Lyckliga är vi som har en egen park att sparka omkring i löven i. Här nedan har Stora Aspen "släppt sig".

En härlig känsla att dra fötterna efter sig i tjocka lager av prasslande löv. En barnslig lek som jag ägnar mig åt då och då.

Jag tycker det är så vackert med löven och njuter av anblicken. Vår första lönn har nått ansenlig storlek och skänker oss drivor av guld.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards