Fågelperspektiv

Alla inlägg den 7 oktober 2007

Av Margus - 7 oktober 2007 23:55

Brittsommardagen den 7 oktober bjöd inte på någon brittsommar. Inte hos oss i alla fall. För att kallas brittsommar ska det helst vara över 20 grader varmt efter en period med kyligt väder framåt hösten, ofta runt Birgittadagen den 7 oktober. Benämningen har anknytning till namnet Birgitta med samma ursprung som Britt.

1900-talets varmaste Brittsommar inträffade den 9 oktober 1995 då södra Skandinavien hade nästan 25 grader varmt, enl. SMHI. Detta minns jag väl. Just då hade jag turen att få den bästa datakurs jag någonsin hört talas om. Noteringarna från den har jag haft nytta av ända fram till dags dato trots att datorerna utvecklats enormt.

---

Tänker idag på skådespelerskan och revyartisten Birgitta "Teskedsgumman" Andersson som bl.a sjöng "Man ska vara glad åt fötter".

Tänker också på min gamla ungdomsidol Brigitte Bardot, som var dåtidens sexsymbol. Färgade håret rågblont efter hennes förebild. För varje färgning bleknade mitt hår alltmer och var efter tio års färgande platinavitt. Men då var jag trött både på arbetet och färgen. Återtog min egen askblonda färg och stortrivs med den.

Av Margus - 7 oktober 2007 20:00

Känner mig särskilt flitig när tvättmaskinen går. Ju fler tvättar, desto flitigare känner man sig. Utan att ha gjort ett skapandes grand. Rena psykologin. Värre var det förr när kvinnorna låg på knä på en brygga och klappade tvätten ren i iskallt vatten. Stackars, stackars människor säger jag bara. Vi vet inte hur bra vi har det. Det skadar inte att tänka så ibland.

Tvättmaskinen som ännu tuffar på till långt inpå kvällen har gått flera vändor idag och under tiden har jag strukit skjortor 'en masse'. Trivsamt pyssel. Rutingöra. Man behöver inte planera och inte lösa problem. Bara göra. Och sen känner man sig präktigt duktig. Bra sätt att tvinga hopplöshetskänslor på flykt.

Ja, det är väl det enda jag gjort efter att Husbonden och jag kom hem efter en lång runda i gödseldoftande landskap. Han var smått imponerad över den fart jag har numera...

Oooops, nu är det centrifugerat också... visst är vi lyckligt lottade. Bara att hänga upp väldoftande ren tvätt som inte ens droppar.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards