Fågelperspektiv

Alla inlägg den 19 oktober 2007

Av Margus - 19 oktober 2007 22:55

Nä nu...! Dags igen....!

Mitten oktober är ryggskottstid. Bannat också... Ändå VET jag med mig att jag INTE blivit kall.

Nä, jag vet precis vad det var... jag duschade hundarna i måndags medelst knäböjande inne i duschen. Totalt fel ställning. Ändå har vi en särskild hunddusch i rätt arbetshöjd inne i Fågelhuset. Men där räcker varmvattnet bara till en hund i taget och jag ville absolut få klart båda samma dag. Alltså fick det ske i badrummet.

Har inte känt nåt förrän idag när jag knäböjde för att klappa om Lille Prinsen. I precis samma ställning... Knäck! Där var det.

Fy för den lede. Citodon. Zon. Värme. Kurer både in- och utvärtes. Inte sitta still för länge. Rörelse ska det va.

Hade tänkt blogga om nåt vettigare, men jag orkar inte och nu skriker värmedynan i tv-soffan efter mig. Ska njuta av nya tv:n en stund. Kunskapskanalen brukar vara pålitlig på kvällarna.

Av Margus - 19 oktober 2007 19:32

Den tremastade fullriggaren af Chapman som byggdes 1888 i England ingår i mitt galleri. Dock inte originalmålningen vars konstnär jag inte ens kan namnet på. Denna kopia målade jag 1980 efter ett vykort.   

Då visste jag inte ens att skeppet hette af Chapman. Det var bara en vacker bild jag övade på att härma. En utmaning med den annorlunda färgsättningen.


af Chapman sjösattes 1889 under namnet Dunboyne norr om Liverpool i England och seglade på världshaven i tio år, såldes vidare och döptes om till G D Kennedy efter en sjöfartsman i Göteborg.

1923 var det åter dags fär ägarbyte när det tjänat ut som skolfartyg hos Transatlantic. Kungliga Flottan döpte om sitt nya övningsfartyg efter den gamle skeppsbyggmästaren Fredrik Henrik af Chapman (1721-1808).


Fartyget som nu ägs av Stockholms Stad har sedan 1949 använts som vandrarhem. Det inköptes från marinen för detta ändamål.


Vandrarhemmet af Chapman genomgår nu en fullständig renovering och ska åter användas som flytande vandrarhem.

Källfakta har hämtats från Stockholms Stad.

Av Margus - 19 oktober 2007 18:09

På begäran kommer "Favorit i repris", he he... Nä, jag skämtar. Visst har jag skrivit om detta, men inte så koncentrerat.

'On special request' sammanfattar jag:

Började med stavgång den 8 augusti. Då fruktansvärt otränad efter åratal av stillasittande framför datorn (och på toaletten, p.g.a Morbus Crohn) samt heavy smoking. Började försiktigt med 2 km per dag, ökade snart till 3 km.


Svävarskorna är en specialitet som jag behöver för en fot med artros, och de krävde sin tid för träning. När både stavar och svävare behärskades ökades till 4 km per dag. Något som en person med friska fötter och gångverk och inte alltför dålig kondis borde klara direkt.

Nu promeneras här minst 6 km varje dag vilket ska ökas till 8 km när väder och tid medges.


Rask promenadtakt dvs. 6 km/tim är min takt. Detsamma som 1 km/tio min. eller 100 meter per minut. Har bara missat en dag (sjukdom) på hela tiden. För mig är det väsentligt att det blir just varje dag.

Kaloriförbrukningen för 30 minuters rask promenadtakt lär vara 168 kcal vid 80 kg vikt, och man bör visst hålla på minst en halvtimme åt gången för att förbränningen ska komma igång. Märkligt att det kan göra så mycket.


Det är ju nästan syndigt att inte använda och hålla igång en frisk kropp. Innan man vet ordet av sätter åldersförfallet in och då är det gott att vara rustad. Nu lät jag redig också... he, he;) 

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards