Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 22 december 2011

Dan före dan före dopparedan

Av Margus - 22 december 2011 22:29

Vilken julklapp...

Sällan har man väl känt sig så varm inombords som just i kväll. Ett telefonsamtal helt nyss gav hopp för kompisen AL som i rent osannolik motvind stridit mot F-kassan i sju år. Helt plötsligt händer något...

Ja, inget är klart förrän det är klart. Det vet vi så väl. Men för första gången på alla dessa sju år tar en Myndighetsrepresentant tag i saken för AL:s skull.

En enda person vaknade till efter de senaste turerna och insåg att något rejält måste göras. Hon trodde sig inte kunna sova om nätterna om AL skulle kastas ut på gatan utan ersättning och utan hjälp. Detta måste vara ett utslag av den numera sällsynta förekomsten av civilkurage.

Denna 'hjältinna' fick stöd av sin samverkansgrupp i kommunen för att sammankalla ett rådslag mellan läkare, socialtjänst och försäkringskassan och AL - för att hitta en slutlig lösning för AL. Denna insats låter egentligen så självskriven för oss alla att man väl inte tycker att det är något att höja på ögonbrynen för. Det märkliga ligger i att det har tagit SJU HELA ÅR av onödigt lidande och försäkringskassetortyr vilket gradvis försämrat den sjukes tillstånd för att få till stånd detta rådslag om en sjuk människas behov av lösning. Detta skulle skett för flera flera år sedan. Målet är satt: sjukersättning (f.d. förtidspension) på 100%.

Nej, vi svävar inte på moln. Och inget är klart förrän det är klart. Med vetskap om vad försäkringskassan är i stånd till aktar man sig noga för att ta ut något i förskott. Men det känns märkligt varmt och skönt i både kropp och själ. NÅGON BRYR SIG - NÅGON MED MAKT ATT PÅVERKA. Vilken julklapp! Frid i sinnet över jul och nyår. 

En positiv grej till: Sjukgymnasten som AL av FK beordrats att uppsöka tog sig också an fallet. Hon undersökte noggrant OM och isåfall HUR man skulle kunna hjälpa AL med hennes diagnos ME/CFS G93.3 (kroniskt trötthetssyndrom). Hon fann det vi redan visste... det finns inget att göra. Vad man än prövar kan AL bli liggande ännu sjukare. Just DET är ju inte så positivt, men när det ändå är så blir man tacksam när vårdande personal INSER DET. Och ska bekräfta detta skriftligt. Så kan det hoppeligen blir slut på den jakten.

Sjukgymnasten sa också att det var helt fel av vården att lägga ansvaret på AL att uppsöka hjälpen. Det skulle skrivits en remiss! Fel överallt alltså. Ingen vill ta ansvar. Ska det vända nu? Den som lever får se.

Tänk att man ska bli så lycklig över självklarheten att några ENSTAKA personer sköter sina jobb och tar ansvar! Frid i sinnet.

 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

22 december 2011 23:24

Så glad jag blir att läsa detta - och nu bara hoppas jag av allt mitt hjärta att resultatet ska bli BRA!
En del öden tar man del i, även om man bara läser om dem i en blogg.
Jag kommenterar så sällan hos dig - men jag läser allt. Vill inte missa ett enda inlägg! Bara så att du vet.
Och så önskar jag dig en riktigt God Jul.
Jag ska göra så gott jag kan, jag också...

http://beritelisabet.blogspot.com

Margus

23 december 2011 18:35

Tack snälla du, då skriver jag för dig;-)
Ja, nu hoppas man verkligen att ärendet kan få ett slut.
Riktigt God Jul önskar jag dig också!

 
Ingen bild

Väninnan

23 december 2011 14:42

Det kändes mycket skönt att läsa dessa rader om AL. Finns det trots allt hopp om mänsklighet? Det/de omänskliga har tagit alldeles för stor bit av hennes tid här på jorden. Håller alla tummar att det ska gå hennes väg. Äntligen!

Margus

23 december 2011 18:40

Många tummar hålles hårt för AL!

Hoppas att elakheterna leder till att fler inser att 'regelverket' är en dålig vän. Så att samhällsavvecklingen vänder.

 
Linda

Linda

24 januari 2012 16:15

Hej!

Råkade hamna på din blogg när jag sökte på trötthetsyndrom....
Jag undrar...Jag har diagnosen trötthetsyndrom... Alltså inte krosiskt,vet inte varför dom har uteslutit de...

Men nu till min fråga.... Hur får man det konstaterat? som det ser ut för mig så finns det inget medicinskt att gå efter utan "bara" det jag berättar hur det är.... Men när det inte finns nått medicinskt så säger FK att jag har arbetsförmåga.... Men det har arbetsförmedlingen konstaterat att jag inte har,genom utredning efter att jag blev utförsäkrad hos FK....

Jag vet vilken kamp det är.... Jag ska snart börja arbetsträna.... Måste "ställa upp" annars blir jag utan ersättning... Arbetsförmedlningen vet hur det är och han säger att då har du ytterliggare en sak att skicka till FK,om det inte funkar....
Man undrar hur mycket man ska stå ut med innan dom fattar....

Kolla gärna min blogg, om ni orkar..... Kämpa på!

http://livetsprovning.bloggplatsen.se

Margus

25 januari 2012 00:16

Kampen går vidare. Det är för eländigt med så mycket oförskyllt lidande för enskilda individer.
Nej, det finns väl inga prover som kan bevisa sjukdomens existens. Enda expertisen i landet är Gottfrieskliniken i Mölndal.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards