Fågelperspektiv

Alla inlägg den 10 december 2011

Av Margus - 10 december 2011 23:44

Det blev en riktig nobelkväll i Lilla Huset. Inte minst för Tomas Tranströmers skull. Och när gästerna reste sig från bordet för att dansa gick jag till datorn och beställde två böcker av Tranströmer hos Ad libris (bilderna länkar). Den här mannen måste man bekanta sig med – en av världens största nu levande poeter. Senkommet får man följa i hans spår. Citaten som flödat ur radio och tv har fängslat.

Två favoriter:



”Jag har examen från glömskans universitet och är lika tomhänt som skjortan på tvättstrecket” ur dikten Madrigal.


”Den här kvinnan köper och köper för att kasta i gapet på tomrummen som smyger bakom henne” ur Galleriet.


Några fler fina citat:

”Närvaron av Gud i fågelsångens tunnel öppnar en låst port.”

”Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.”

”Två sanningar närmar sig varann, en kommer inifrån, en kommer utifrån och där de möts har man en chans att få se sig själv.”

”Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse.”

”Inom dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”

”Språket marscherar i takt med bödlarna. Därför måste vi hämta ett nytt språk.”

”Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina årsringar. Det är summan av dem som är ’jag’. Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare.”



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards