Fågelperspektiv

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Margus - 3 december 2011 20:33

Tystnad råder. Lilla Husets invånare ägnar sig allt oftare åt detta vilsamma tillstånd. På gammeldars vis. Som före tv:n och när radion bara hade en kanal. En förlorad vana – vi är ju faktiskt uppväxta med denna erfarenhet. Lite retro… trevligt, rofyllt, nästan meditativt.

Denna nygamla vana har spontant införts sedan Husbonden gick i pension. Radion står inte längre på om dagarna. Inte heller tv:n hela kvällarna. Vi ägnar oss då och då åt läsning och egna tankar, i samma rum. Skriverier på datorn. Snart handarbetar man väl också…


Husbonden måste få vila från mig (mina ord!). Och inte minst… jag måste få vila från mig själv. När Husbonden ständigt finns hemma försvann mina ensamma stunder med egna tankar. Och detta beror enbart på mig! Det är jag som tjattrar på! Oupphörligt, känns det som. Kommenterar, berättar upplevt och tänkt, funderar… högt, pratar för mig själv, siar. Husbonden trivs (säger han), men jag blir såå trött på mig själv!


Total tystnad från media, teknik och andra intryck bör stängas av flera gånger under dagen, minst en kvart i taget. Hjärnan mår bra av att då och då vila från bruset. Särskilt viktigt i vårt kommunikationssamhälle.

Ungefär så hördes hjärnforskaren och professor Martin Ingvar nyligen säga. Jag sög åt mig, tog hans råd på allvar. Prövat. Det gör underverk… jag lovar!


Ha nu en fridfull andra advent, därute!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards