Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 23 november 2008

Sömnbrist och fest

Av Margus - 23 november 2008 17:57


Sov bara 3,5 timme i natt på grund av den fängslande filmen igår. Somnade inte förrän halv tre och vaknade sex som vanligt. Tror åtminstone det är jag som vaknar först vilket får hundarna att hoppa upp som larmklockor. Eller är det dom som otåligt studsar omkring så att jag vaknar...

Hur som helst är jag pigg vid detta dags, även om klockan var satt till sju. Man kan ju inte ligga och tryna hur länge som helst när Lilla Huset är fyllt av hungriga skyddslingar.

 ----------

Det var fest i fågelhuset i dag när vi avbröt avmaskningen. Två dagars Axilur-kur är en trist tillställning med bara frö och vatten. Inga saftiga födoämnen som får dem att avstå från vattenlösningen. Ingen utevistelse där man kan dricka snö istället. Trist för dem, ehuru viktigt.

 

Nu är det genomlidet och det vart fest igen. Kiwi till papegojorna. Clementin, rivna morötter, gurka och äpplen till finkarna samt uppblötta fröer till alla. Nymferna tjoar och hänger på nätet bara dom ser att jag sköljer de blötlagda fröerna, vetandes vad som väntar. Härligt. Och sen… utevistelse för di små. Nymferna väntar ännu och gnager otåligt på nya väggen, ajajaj.

Vi gläds åt att voljärstolparna är prydligt nedtryckta i marken - före den markfrost som nu lagt sin förlamande hand över nejden.



 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

23 november 2008 18:30

Oh vicken fest, vicken underbar fest
önskar hos dig man vart fågel och gäst;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

23 november 2008 18:31

Ja visst är det konstigt, är man van vid att gå upp en viss tid så spelar det ingen roll hur många timmar man har sovit. Ingen aning om att även fåglar skulle avmaskas, den proceduren slapp mina fåglar, usch på mig att inte veta bättre trotts alla böcker jag hade i min bokhylla. Bara vetskapen om att jag har miss-skött dom på detta plan gör att jag mår dårligt. Har nu inga fåglar kvar, men när jag inte längre orkar med hundar så blir det en liten fågel igen.
Ha en fin kväll Margus !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
margus

margus

23 november 2008 20:00

Snälla Ruth, nu ska du inte få dåligt samvete på något vis. Finns ingen anledning alls. Det är skillnad på att ha några enstaka fåglar och 100-tals. Ju fler fåglar desto större risk, och desto större problem OM det skulle hända något. Därför gör man sånt här FÖR SÄKERHETS SKULL.
Om några enstaka fåglar som man kanske har inomhus får problem, upptäcker man det lättare och kan lättare åtgärda. När man har många i flock är det svårare att upptäcka, det är alltid någon som kan hålla sig undan även om man kollar så gott man kan.
Lova mig att du inte tänker så. Skaffa ny fågel med gott samvete framöver och sköt den som du gjort tidigare.

http://margus.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

24 november 2008 02:28

Kan tänka mej det, att dom blev glada efter sin behandling!
Fast nog är det viktigt att ta sin medicin, som min mamma sa...ÄVEN om den smakar "BLÄ"...

Du bara MÅSTE kolla in på min blogg och se världens lilla raraste...
Har ju haft flera förut, men den här är speciell...
Hålltummarna för att dom klarar det!
Nyfiken?
Haha!
(inlägget: spegel, spegel...)

Ha det så gott du kan i kylan...fy så kallt det blitt! //Jenny

http://bergskristallen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards