Fågelperspektiv

Alla inlägg den 23 november 2008

Av Margus - 23 november 2008 18:11


Ett av tio Guds bud som blivit allt viktigare för Lilla Husets invånare med stigande ålder.

Förr var vi inte så noga med detta. Körde för fullt såväl helg som söcken, tyckte att va fasen veckan har ju sju dagar… Inte med lönearbete alltså, bara så där för oss själva. Men… nu har vi börjat tänka om. Insett vikten av åtminstone EN lugnare dag i veckan. Gå ner i varv, koppla av.


Inte lätt med Husbondens skiftschema som ibland gäller fredag-söndag. Vad ska jag då pyssla med när han är på jobbet. Tyckte ofta att jag borde sympatisera och hålla igång hemmavid. Inte nu - nu är det lugnt. Egentligen borde man meditera också, söka sig inåt. Om det lyckas.


Undrar förresten hur många som klarar det nu när flödet pockar på. Det krävs ibland stora ansträngningar för att komma undan. Söndag kl 17.00 viker jag åt P1:s Teologiska rummet/Filosofiska rummet. Ett sätt att sjunka ner. Finner att detta just idag är inställt till förmån för… guess what… "Världsekonomin efter finanskrisen". P1 har haft en temavecka på detta ämne.

Som jag sa… det pockar på.

Tror jag tar till en Pettsonbok och njuter av bilderna.

Av Margus - 23 november 2008 18:03


Bonusdottern ringde genast vid hemkomsten efter första modelljobbet i Kapstaden. Husbonden var stolt och idel öra. Vi båda förstås. Det var rätt tufft, fick vi höra. 13-timmarspass tre dagar i rad; stå så, skratta där, huvudet mer åt vänster, gå framåt… Kamerorna smattrade i ett, i ett – typ 500 knäppningar på en sjal i olika varianter…


Byta kläder, flytta till grönare gräsmatta, håret fixas, skrynklor rätas (klädernas), mer smink osv. Undrar när dom åt? Tre modeller anlitades till detta. En från New York, en på hemmaplan från Kapstaden och så vår "Nordiska Skönhet" då…;-). Boendes i var sina tvårumssviter och med fri chaufför till enkla utflykter.


Dotera var den enda novisen. Tufft att hänga med, iaktta, ta efter, lära sig osv. Mitt i ett anbefallt stort leende med HELA munnen tänkte hon "vad håller jag på med, vad gör jag här".

Och mitt i vistelsen nåddes hon av ett sms om en option på ännu ett uppdrag, på 20 dagar, kanske i februari. Ja hon får väl pröva på det och känna efter. Ett jobb varannan månad räcker för försörjning.

Undra på att hon var trött.

Av Margus - 23 november 2008 17:57


Sov bara 3,5 timme i natt på grund av den fängslande filmen igår. Somnade inte förrän halv tre och vaknade sex som vanligt. Tror åtminstone det är jag som vaknar först vilket får hundarna att hoppa upp som larmklockor. Eller är det dom som otåligt studsar omkring så att jag vaknar...

Hur som helst är jag pigg vid detta dags, även om klockan var satt till sju. Man kan ju inte ligga och tryna hur länge som helst när Lilla Huset är fyllt av hungriga skyddslingar.

 ----------

Det var fest i fågelhuset i dag när vi avbröt avmaskningen. Två dagars Axilur-kur är en trist tillställning med bara frö och vatten. Inga saftiga födoämnen som får dem att avstå från vattenlösningen. Ingen utevistelse där man kan dricka snö istället. Trist för dem, ehuru viktigt.

 

Nu är det genomlidet och det vart fest igen. Kiwi till papegojorna. Clementin, rivna morötter, gurka och äpplen till finkarna samt uppblötta fröer till alla. Nymferna tjoar och hänger på nätet bara dom ser att jag sköljer de blötlagda fröerna, vetandes vad som väntar. Härligt. Och sen… utevistelse för di små. Nymferna väntar ännu och gnager otåligt på nya väggen, ajajaj.

Vi gläds åt att voljärstolparna är prydligt nedtryckta i marken - före den markfrost som nu lagt sin förlamande hand över nejden.



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards