Fågelperspektiv

Alla inlägg den 8 november 2008

Av Margus - 8 november 2008 20:56

Summerar dagen till tonerna av tv:s lagom snälla dansbandstävling.

Fick inte alls gjort allt jag ville och borde. En tämligen enkel förkylning har i sluttampen stigit mig åt huvudet… Ett par dagars lock för öronen med tinnitus kulminerade i yrsel när jag med Revaxör försökt lätta på trycket.


Snurrigt så till den grad att jag höll mig i bordsskivan en stund. Fy tusan. Det har dånat i skallen så man trodde att flygplan flög över Lilla Huset i ett, i ett. Blev riktigt orolig, kanske är det en tumör… ja, vad ska ett stackars ängsligt fruntimmer tänka och tro. Ringde Husbonden till jobbet och pep ynkligt.


Den trygge Husbonden som själv har en ständigt pågående tinnitus och därtill Menieres sjukdom (balansrubbning med yrsel) tröstade. Och se… det lättade så pass att jag åtminstone vågade mig ut på promenad i det goa höstvädret. I övrigt passerade en stilla dag vid datorn.


Hoppas verkligen att detta var kulmen. Annars för jag även detta på tal när vårdcentralen besöks på måndag för regelbunden B12-spruta och stygntagning på den opererade armbågen. Jäklar vad jag ränner hos sjukvården nu. I fredags uppvisades min operationsfärdiga hammartå för ortopeden. Två timmars resa tur och retur, tio minuter hos doktorn. Nästa vecka blir det tunntarmsröntgen.


Det är ju skamligt att man som sjukpensionär måste besöka vården så ofta…;-) Apropå tidigare inlägg HÄR.

 -----------

För övrigt imponeras jag av att Norge, som tidigare kritiserat övriga Norden för bristande stöd till Island, går in som stor långivare till Islands sönderkörda ekonomi. Innevarande lån på 4,2 miljarder som skulle förfallit vid årsskiftet förlängs hela 2009. Dessutom erbjuder Norge ytterligare lika mycket i ett långsiktigt lån på fyra-fem år.

Heja Norge!!!!!
Schangdobelt.

Av Margus - 8 november 2008 12:39



"Här i Sverige har många som förtidspensionerats pga sjukdom sämre livskvalité även efter pensioneringen. De söker också mer vård än andra med samma sjukdom och har högre dödlighet. Det visar en ny doktorsavhandling skriver Uppsala Nya tidning. Studien bygger på en undersökning som av 12.000 personer som följts i 20 år." Hört på Ekot.


Är det alls förvånande att de som "förtidspensionerats pga sjukdom" söker vård…??!!


En förtidspension innebär ju inte att man blir frisk, utan att man får det drägligare att framleva sitt liv. Och tänk att några till och med haft den makalösa fräckheten att dö av sin sjukdom…!!


Rapporter av denna typ är ungefär som att sparka på sjuka och skrika "varför i helsikke mår du inte bättre för?" Varför ställer inte medierna relevanta frågor om rapporten innan de publicerar den rakt upp och ner?  


Såna här tidstypiska skräddarsydda rapporter behandlar alltid förtidspensionärer som om det vore friska personer med en liten enkel förkylning. Det har naturligtvis funnits skäl att ge sjukpension till personerna i fråga. Att det finns arbetande personer med samma sjukdom som råkar må bättre är väl bara roligt. För dem.


Detta är inget mindre än förföljelse av folkgrupp (dvs. sjuka). Nu är jag väldigt trött på att se detta fortgå. Är det inte åtalbart att sprida ringaktning och misstänksamhet mot vissa grupper i samhället? Ska våra medier verkligen syssla med sådant?

Av Margus - 8 november 2008 12:07


Nu har japanska forskare lyckats att klona möss som varit nedfrusna i 16 år i 20 minusgrader, enligt BBC News. Hittills har kloning bara varit möjligt från levande donatorceller. Experter har inte trott det varit möjligt att tina upp frysta celler pga. risken att förstöra DNA:et. Forskarna i Japan säger att tekniken ökar möjligheten att återskapa utdöda djur som mammut från deras frusna kvarlevor.


Hur dumt får det bli, undrar jag. Vad ska den stackars mammuten göra här och nu? De dog ut för 40.000 år sedan, i en annan tid, ett annat liv. Tänker någon på den stackars mammut som i så fall ska återupplivas.


I mitt huvud ringer bara anekdoten jag hörde för en tid sedan om varför mammutarna dog ut. Det skulle visst ha berott på att det inte fanns några papputar ;-)

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards