Fågelperspektiv

Alla inlägg den 12 november 2008

Av Margus - 12 november 2008 22:34


Regn hela dagen. Har inte stuckit ut näsan för annat än att hämta in posten och mata vildfåglarna. Ja, bortsett från våra egna kanaljer då. De är förresten ute hela dagen oavsett väder, i olika grupper. Först kommer kanarierna och lite senare kommer resten. Sen byts de om dagen igenom ända in mot skymningen. Det går ju an när de kan gå in och torka upp mellan skiften. Ja, där sitter de och sjunger mitt i regnet. Härligt. För gott väder är det ju mitt i skvalpandet. Milt och skönt.


Hade så när tänkt strunta i Medborgarrådet framemot kvällen men mitt bättre jag tog över och det ångrar jag inte. Ett tillfälle för oss vanliga medborgare att diskutera angelägna frågor med landstingspolitikerna. En försöksverksamhet som nu upphör i vår kommun för att gå vidare till nästa. Ämne: folkhälsan.


Nä, jag tog inte upp alla mina funderingar som jag skrev om i bloggen härförleden. Fick raskt annat att tänka på när det avslöjades att primärvårdens sparbeting på 3 (tre!) miljoner på vår vårdcentral INTE var förankrat hos politikerna. Va…! Höll på att koka över. Jo… chefen för primärvårdsområdet (PVO) har snålat och sparat så duktigt att det vissa år blivit 30 (!) miljoner i överskott. Nu var det visst "bara" 18 miljoner, men ändå…


Här har dom gnetat och sparat alldeles i onödan så till den grad att personalen gått på knäna och blivit utbrända…! Snacka om folkhälsa! Jamen, är det alls någon idé att komma med nya förslag då…?


Men, invänder den uppbragte medborgaren, är det inte VÅRA pengar? Har politikerna INGET att säga till om? Jodå, men tjänstemannen vill styra själv och tillåter inga politiker vid sammanträdena. Vederbörande har visst lyckats bli befordrad också, tacka för det. Att vrida den utvecklingen rätt kräver komplicerade turer, förstod man. Det är således inte alltid statens eller landstingets fel att det sparas. Det kan lika gärna vara någon nitisk chef. Tur man inte är politiker. Min otåliga och lättstressade person skulle aldrig klara den belastningen.

---------------

Vid hemkomsten möttes man av beskedet att bonusdottern ska på tredagars modelljobb i Sydafrika. Jippie, det lyckades! En tysk modefirma ville ha just henne bland många andra. På tisdag sticker hon. Vilken grej!

----------------

Sen måste jag bara tipsa om leksaksbutiken Midgård som Berit Elisabet tipsade om i kommentar.

Helt underbara, vackra, välgjorda, pedagogiska leksaker i trä (bilderna). Och sååå mycket att titta på. Det finns hopp för det uppväxande släktet ! En fröjd för ögat. Kvalité kostar, men det ger utdelning i längden. Det är jag övertygad om.


För visst är det så att endast det bästa är gott nog för barnen. Titta är gratis, och har man inte råd kan man få massor av inspiration för egen tillverkning. Det kallar jag folkhälsa.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards