Fågelperspektiv

Alla inlägg den 28 november 2008

Av Margus - 28 november 2008 18:33

Varför denna bild? Jo... "någon" har troligen gjort ett nedslag på dammens is när den var frusen. Eller vad ska man tro, när man ser den sista resten is lösas upp i tövädret? Detta syntes inte medan isen och snön låg över dammen. Först nu ses detta fenomen. Det ser verkligen ut som stora fågelvingar. Det är 70 cm  mellan spetsarna i "vingspannet". Eller kan det vara en slump? Fiskarna verkar lugna där nere på botten och inga sönderslitna kroppar figurerar i dammkanterna.

Hur som helst ett vackert mönster. Men man får beskåda det från rätt håll. Lite svårt att fotografera, men mönstret framträder när man vet var man ska titta. Den lilla bilden där jag fyllt i med vitt får vara facit.

Av Margus - 28 november 2008 15:19


... är det ändå att landstinget i Örebro län tvingats ta över städningen på elva vårdinrättningar. Elva! De privata företagen städade för dåligt. Vårdcentraler som Tvärsnytt talat med säger att landstinget erbjuder bättre hygienarbete och noggrann smittstädning.


Detta är fantastiskt. Inte bara ur hygienaspekt. Det är även på tiden att landstingets vård slutar med sån här löjlig 'outsourcing', som det heter, dvs. att bara ägna sig åt "kärnverksamheten" och släppa kontrollen på allt annat. Måtte dom nu också anställa sin egen vårdpersonal och sluta med bemanningsföretagen som bara fördyrar allt.

Av Margus - 28 november 2008 15:10


Var gång man nu hör om varsel och uppsägningar på nyheterna och hur man förhandlar om vilka som ska gå och vilka som kan räddas kvar får jag fjärilar i magen. Minnesbilderna tränger sig på om hur det var förra gången 1991. Då var jag mitt i smeten och många med mig i en skärseld som pågick under hela 90-talet. Vi minns precis hur det var…


Hade sadlat om från annat yrke där jag bränt ut mig, gått tvåårig verkstadsmekanisk utbildning och haft vansinnigt kul. Fick jobb på Stora Företaget där folk stannade till pensionen och trodde jag var räddad. 300 personer hade anställts samma år. När anställningsstoppet infördes tre månader efter min ankomst insåg jag av ålder och visdom vad klockan var slagen. Fast ett litet hopp närde man ju… Sen kom varslen. Stora varsel. Och inte bara där. I hela Sverige. Som nu. Förhandlingarna var påfrestande, många samtal, inga besked. Vi som var med då vet precis hur det känns nu. Höggradig stress i kropp och själ.


Så var det dags… Vi kallades in i tur och ordning. Ett litet samtal dagen före midsommarafton bekräftade slutligen och väntat att jag hade otur. "Jag har iallafall tur i kärlek och det är viktigast", sa jag stolt, tog min uppsägningslapp och återvände tårögd till avdelningen. Fruktansvärt besviken. Jag grät mig igenom hela midsommarhelgen. 90-talskrisen slog till med full kraft. Insåg att jag i min ålder aldrig mer skulle få något jobb. Stressreaktionen framkallade en kronisk tarmsjukdom. Efter elva års arbetslöshet fick jag äntligen sjukpension.


Är säker på att många med mig också blev sjuka av stressen. Vi vet vad som väntar de drabbade denna gång. Vi upplever det igen... och igen. För varje varsel.

Av Margus - 28 november 2008 15:04


Min tarmröntgen för en tid sen var inte så positiv som röntgenläkaren lät påskina. Allt jag äter passerar just nu genom en ynka fyra millimeter trång kanal. Så trångt är det på tunnaste stället under en sträcka av 4,5 centimeters längd. Har nu fått exakta måtten av min läkare. Dystert.


Det får alltså inte finnas med en enda ärta i maten. Inte ens ett ärtskal. Det gör det inte heller sen två år tillbaka då jag fick åka in akut med tarmvred efter att ha ätit sharonfrukter. Med skal. Då löste det sig naturligt. Sen dess testar jag inte.


Håhå jaja. Inte bra. Inte alls bra. Har faktiskt fällt några tårar över saken.

Läkaren vill snarast göra coloskopi och med ballong försöka vidga det smalaste stället till två centimeters passage. Det försökte man för några år sen utan resultat. Det var så trångt att instrumentet inte kom igenom. Om jag ska säga vad jag tror så "skiter" det sig den här gången också. Det kan gå snett också… tarmen kan spricka och då blir det operation i alla fall. Akut.


Snarast… betyder december eller januari. Som om inte vintern vore jobbig nog. Tyvärr har "min" kirurg slutat. Honom var jag väldigt nöjd med, och framför allt hans operationer. Nä, fy detta vill jag inte ens tänka på. Tror jag ringer min läkare och ber om planerad operation istället.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards