Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 14 maj 2008

Femton famnar ner

Av Margus - 14 maj 2008 22:16

Onsdagen blev en mellandag. Kände bara att det behövdes.

Prästens besök inför begravningen ledde till en sittning vid fiskdammen med kaffe och bulle. Konceptet för akten spikades med de psalmer och sånger vi valt.

Rar präst, den här Lovisa. Vi valde henne efter ett foto ungefär som vid skönhetstävlingar, fniss*. Ja, vad ska man göra när man inte känner dem. Tänkte att en kvinnlig präst ofta är ett säkrare kort om man vill vara säker på att slippa någon storvulen märkvärdig typ som en del manliga präster kan vara.

-----

När "programmet" var spikat åkte Husbonden och jag ut till kören med detta som en bekräftelse på vad de lovat (tänk om dom ångrar sig?). Mer orkade vi inte idag. Här kunde följaktligen detta inlägg ta slut... men icke då... Nu är tiden inne då man måste säga NEJ. För hälsans skull.


-----


Aviserad kusinträff nästa lördag blev plötsligt verklig när kusin Carina ringde. Orkar jag detta tre dagar efter begravningen...? Troligen inte. Köra tio mil tur och retur... och jag som somnar. Njae... lämnade öppet, men är skeptisk till utflykten - trots att jag sett fram mot mötet med mina roliga och glada kusiner. Mycket. Det var visst 20 år sen sist.

-----

Någon ringde om ortens planerade mc-bana. Hon hade blivit så förtjust i min insändare i lokaltidningen för ett tag sen och var nu eld och lågor. Ikväll skulle info-möte hållas om planerna och hon ville ha med mig... "du som kan prata och så..." Gav några tips, men... lämnade walkover.

Protesterna står och faller ju inte med en ensligt ropandes röst i öknen. Har redan bidragit på mitt vis. Om insändaren peppar andra att kräva sin demokratiska rätt är det bra. Om inte... fine.

-----

Byhålans första höghus presenteras i morgon kväll. Vårt anmälda deltagande  där fryser nog också inne. Tyvärr. Varför måste allt hända mitt i vårt dödsfall, och vår begravning...?!


Bloggen befinner sig tydligen just nu på femton famnars bottenlöst djup. Ser jag vid genomläsning. Något mer defensivt får man leta efter. Bloggens läsare rekommenderas att hålla ut... vi repar oss inom kort.

Nu dyker jag ner i pappas kassar igen.


 
 
Alle

Alle

15 maj 2008 16:21

Förstår att du har mkt att tänka på...helt otroligt att du hinner skriva något överhuvudtaget!
Hoppas du hinner pusta ut mellan allt och få lite avkoppling....kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

15 maj 2008 20:43

Kors, inte är du deprimerande att läsa ens i denna sorgens tid av avslutande förberedelser;) och som jag kanske sagt förut; begravningar kan faktiskt bli roliga minnesvärda tillställningar. Du har rätt i att mycket beror på prästen. Kanske ska du framföra din önskan om ljus och glädje?

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

15 maj 2008 21:19

Det går inte att orka eller hinna med överallt. Låt saker och ting få ta tid och skulle ni få en stund över så vila. Det viktiga är att ni själva orkar med allt runt begravningen. Kusinerna finns förmodligen kvar även lite längre fram i sommar och kampen mot mc. Banan lär inte vara över på lång tid framöver.
Ta det så lugnt ni kan. Och njut av den vackra årstiden. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

15 maj 2008 21:38

Har sagt det förut men det förtjänas att säga igen: Ni är för goa med alla snälla och peppande kommentarer, tusen tack!
Jo, nu går det in i en lugnare fas och Skogsfrun kan vara lugn; prästen HAR förstått det hela rätt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards