Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Världens mest berömda katt

Av Margus - 3 december 2009 23:21

Ett julklappstips:

   Boken om Bibliotekskatten Dewey. En rar och go’ berättelse om en säregen och alldeles underbar katt som bodde på ett bibliotek i Iowa hela sitt 19-åriga liv. En välskriven bok i lättsam och trevlig ton. Hör bara:

"En kall vintermorgon hittar en bibliotekarie en utsvulten och frostbiten kattunge som slängts in i bibliotekets bokinkast. Personalen tar sig an katten, och trots en hel del motstånd lyckas de få behålla sin bibliotekskatt. Dewey blir en symbol inte bara för biblioteket utan också för hela den lilla staden Spencer. Vi lär känna många färgstarka och gripande livsöden i denna sanna historia om en katt som blev känd och älskad i hela världen. Besökare kom från när och fjärran, familjer gjorde semesterresor till Spencer, Iowa, enbart för att får träffa honom: ända från Japan anlände tv-filmare som hört talas om Dewey. När Dewey dog 2006 stod hans dödsruna att läsa i över 300 tidningar världen över.

Vicki Myron är bibliotekarien som hittade katten Dewey den där kalla januarimorgonen. Hennes eget liv är lika mycket en framgångssaga som Deweys som hon skickligt väver samman med sin egen."


Den kom häromdan från Ad Libris på posten. Är redan på fjärde kapitlet. Se filmen om honom.

 
 
Jenny

Jenny

4 december 2009 10:49

Ljuvligt!!
Och när vi pratade häromkvällen i telefon, och du dessutom LÄSTE ett litet stycke ur boken...Åh, vad jag njöt!
Du borde läsa in ljudböcker...(:

Ska beställa denna nästa gång på Adlibris, för som vi pratade om...
Det MÅSTE ju inte vara MORD & OND BRÅD DÖD i böcker för att dom ska vara bra????
Jag är så trött på mord och elände, så den här kommer att passa mej utmärkt!!
Tack för tipset!

Kram, Jenny

http://enterdelete.blogspot.com

 
Sandy

Sandy

4 december 2009 16:03

vilket bra tips, verkar verkligen vara en bok som jag vill läsa!! tack för tipset, hoppas du har en bra dag, kram, sandy

http://skogsflickan.bloggplatsen.se

 
Sickan

Sickan

4 december 2009 16:11

Det där lät som en intressant bok. Långt ifrån såna jag brukar läsa.
Tack för tipset! Det är alltid kul att testa nya författare!
Ha det bra!
Kram

http://sickanochalltomkring.blogspot.com

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

4 december 2009 18:59

Säkert en bok i min smak, ska se om den finns på bibblan annars önskar jag den i julklapp;-)
Det är nog en Mainecoon katt förresten en rödtabby. Ganska lik den perser jag hade en gång.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Madde

Madde

5 december 2009 18:38

Vilken underbar historia! :-) Jag satt och log hela filmen igenom. En riktigt härlig berättelse som man blir glad och lycklig över. Han hade verkligen tur i oturen som hamnade hos så snälla och varmhjärtade människor. Kan tänka att han var en av världens mest ompysslade katter. Han gav ju tillbaka lika mycket kärlek också vilket syntes i filmen. Skönt med ett sådant filmklipp bland allt annat tråkigt som man matas med dag ut och dag in. Tack för att du förgyllde min kväll på ett sådant underbart härligt vis! ;-) Får nog skaffa boken också.

Och det enda jag kan göra, är att önska dig en trevlig fortsatt helg! :-)

Kram! ;-)

http://www.mads.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards