Fågelperspektiv

Alla inlägg den 25 oktober 2009

Av Margus - 25 oktober 2009 22:10

Det är mycket man inte fattar, men just nu grubblar jag över handikappföreningar som skickar ut vykort till alla (?) svenska hushåll i hopp om att man ska betala för korten genom bidrag. Häromdagen kom julkort från "Diabetes Wellness Network Sverige". Andra år har man fått kort från mun- och fotmålande konstnärers förbund osv. Detta kostar förstås fruktansvärt mycket pengar.


Vore det inte bättre att använda pengarna till behjärtansvärda ändamål direkt än att skicka vykort till hela befolkningen (eller hur många som nu får korten), undrar jag. Hur har man råd med dessa massutskick?


Rebellen i mig vaknar när jag utsätts för utpressning. Även när den är av förment "vänligt" slag som denna. Jag vill inte i mitt hem utsättas för påtryckningar där jag ska känna mig lumpen, egoistisk...whatever... om jag inte betalar en slant för att dom skickat gåvan jag inte bett om. För det ÄR utpressning.


Dom borde skicka ett trevligt informationsblad istället. Jag vill inte se hur dom vräker ut pengar för att eventuellt få ännu mer tillbaka senare. Då sparkar jag bakut i ren protest.

Av Margus - 25 oktober 2009 20:05

  

Två ljuvliga kuddar inköptes å dagens Hantverksmässa på Byn. När man skyltar med sånt här smälter en gammal farmartös. Kunde inte välja, var tvungen att ta båda. Blir lycklig och glad av att titta på dem. Den lilla kalvasken (nedan) införlivades också i Lilla Husets bohag. Jag älskar tomma askar. De är fulla av möjligheter. Som oskrivna blad i block och almanackor. Tänk så mycket man kan fylla dem med...


kalvask   Hantverksmässan på Byn hålls nu för 20:e året i rad (har inte missat många). De arrangeras av Byns Hantverksförening som har många aktiva hantverkare i trä, metall, pärlbroderier, sidentryck mm mm. Nytt är cementgjuteri på ett konstnärligt plan. Vi sneglade på en adventsljusstake i betong (vad kan bli mer stabilt än det?) men när kassan länsats på favoritobjekten avstods detta. Nästa helg hålls en liknande mässa i Grannbyn, men då har vi annat för oss.


Därpå bjöds lunch hos Vännerna strax intill Mässområdet. Visst låter det pampigt... Mässområdet... hehe, det är skolans aula. En vansinnigt trevlig dag och hundarna fick Med Beröm Godkänt. Mellan tuggor avhandlades flera punkter på dagordningen, bl.a. huruvida Årets Julbord skulle begås eller förbigås. Diskussion var nästan överflödig ty efter flera år kände vi alla behov av att slippa gå på lokal. Bestämde oss istället för Hemma-hos.


Bloggreklamen var på tapeten liksom Byns inavelskonstellationer. De senare går vindlande gångar mellan nästan alla våra bekanta på orten och är hart när omöjliga att följa. Mötet ajournerades i kvällningen för att återupptas vid nästa träff.

Av Margus - 25 oktober 2009 19:50

Dagen har såklart ägnats åt det evigt larviga klockställartramset som mänskligheten envisas med för att rycka upp oss själva med rötterna två gånger om året. Vi behöver inte detta! Inte alls. Ingen kan övertyga mig om att detta  larv tillhör livets nödtorft. Det är bara så förbaskat barnsligt alltihop.

Vad var det för fel på den gamla vanliga normaltiden? Den fungerade tidigare. Om den inte passar vår moderna livsstil, så ändra då livsstilen - inte tiden. Vi mår inte bättre av att försöka ANPASSA TIDEN  EFTER VÅR LIVSSTIL. Tvärtom... vi rycks upp med själen två gånger om året HELT I ONÖDAN.


Ingen går opåverkad genom detta. Vi blir mer eller mindre vilsna allihop och det tar en eller två veckor innan man har anpassat sig. För inte så länge sen föreslog man i USA att vi alla skulle gå över till sommartid (!) hela året (!).

Man tar sig för pannan. Jaja, visst kan man förändra normaltiden hit eller dit, alla förslag för att komma ifrån dessa ständiga växlingar är bra, men vad är det för fel på den gamla normaltiden. Suck.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards