Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 30 november 2008

Julbord i advent

Av Margus - 30 november 2008 21:11

Försökte verkligen hålla tassarna borta från allt onödigt och "farligt" och bara ägna mig åt det läckraste av det läckra. Det är ju så ett julbord ska ätas. Mycket långsamt och med god aptit grep jag mig an sill, lax och röror av olika slag.

När Husbonde och vänner för länge sedan ätit klart och var redo för laddning nummer två satt jag fortfarande med samma tallrik och tänkte fortsätta så en god stund till. Dom ville vara artiga och lägga band på sig men till slut fick jag köra iväg dem. Småningom var även jag redo för lite Jansson och köttbullar med kanelsmak – en helt ny smakupplevelse. Inte tokigt alls.

Vårt julbordsställe experimenterar med lite olika smaker och varianter så det är aldrig långtråkigt. Inte behöver vi åka utanför kommungränsen heller, hur bekvämt som helst. Kul att se lite folk, njuta av samvaro under finfin julunderhållning av bygdens Selfmade Man med Syntorkester.

------

Väl hemma föll tårarna till underbara tv-bilder av dressyren (kür) på Stockholm Horse Show där Jan Brink och Briar tog avsked. Är helsåld på dressyren. Blir alldeles varm inombords och mjuk i knäna och i det ögonblicket glömmer jag nästan ryttaren.

Följer hästens ögon- och öronspel och lever med i dess lyhördhet för osynliga hjälper och bedåras av hur dessa stora, starka djur anstränger sig så för att göra ett gott jobb i ett osynligt samspel med ryttaren. Just idag var det extra tårdrypande när Don Charly reds av Minna Telde. Vet inte varför... kanske var det matsmältningen...hehe:-)


 
 
Ruth

Ruth

30 november 2008 21:33

Vilken trevlig 1:a Advent ni fick vara med om. En försmak av julmaten är inte fel, så bra att du kan smaka på så mycket av det som bjöds, hoppas du inte får ont till natten.
Jag önskar er en fortsatt fin advent.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

30 november 2008 22:24

Å vad det är gott med julbord!
Ska med jobbet på julbord den 5 dec...ska bli så smaskigt! och trevligt!
Hoppas du haft en trevlig 1:a Advent.

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Lindi

Lindi

30 november 2008 23:04

Ååååhhh...Jansson....och sill...och lax....och köttbullar...

Suck! Själv fick jag äta en köpe-pizza efter att dotterns flyttlass var avverkat...
Alltid trist när ett förhållande spricker, men det är ju inget man som förälder ska lägga sej i...helst!

Nu bor hon i lillstugan här på gården, och väntar på besked från FK...om hon blir berättigad fortsatt sjukpenning.
Hon har i alla fall tak över huvet och bor intill oss, så det finns alltid mat att äta.
Tänk, vad priviligierad man är som ändå bor på landet, på en gård så att man har möjlighet att KUNNA hjälpa sina vuxna barn när det kniper..Då känner man sej varm av tacksamhet..och väldigt lyckligt lottad, trots allt!
Va fint du gjort hos dina fåglar!
Här ska det städas i burar och voljärer i morgon...Och självklart ska även mina få en stjärna att titta på i jul!
Kram, "Lindi" (-:

http://kottarochsnackor.blogspot.com

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

2 december 2008 09:20

Nej då det var säkert inte matsmältningen. Hjärtan smälter av sådan harmoni som ett bra dressyrekipage utstrålar. Här satt vi också tårögda och längtade...

http://barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards