Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 27 november 2008

Bönhörda

Av Margus - 27 november 2008 11:22


Äntligen har mina vänner som råkat i klorna på "förkränkningskassan" blivit bönhörda. Inte så att Fk backat, o nej då. Men vänsterpartiet har fattat att här pågår ruggigheter och har satt igång en undersökning, ett intervjuprojekt med personer som själva har drabbats.


AL och CG får besök den 1 december då intervjuaren gör en turné i min landsända. Äntligen lyfts denna fråga. Äntligen får drabbade själva komma till tals. NÅGON LYSSNAR. Det kallar jag bönhörelse.


Och inte nog med det… Resultatet ska sammanställas i en rapport om de stora bristerna i sjukförsäkringen. Dels vill Vänsterpartiets riksdagsgrupp själv veta vilka konsekvenser regelverket fått, dels vill man sprida dessa berättelser till övriga partier, media och allmänhet. Man anser det väldigt viktigt att människor förstår hur försämringarna slagit. Oh yes.


Det var genom RESURS-bloggarna jag fick kontakt med intervjuaren, dit han sänt en förfrågan om intervjuobjekt. Jag kunde på så vis förmedla kontakterna, det minsta man kan begära. Intervjuaren Örjan Rodhe studerar statsvetenskap.


Optimisten i mig hoppas förstås på något riktigt stort. Inte bara på en utan flera riksdagsdebatter, och valdebatter, uppmärksamhet i medierna så att även de mest högervridna medierna fattar hur illa folk blivit behandlade. Sist men inte minst hoppas jag förstås på FÖRÄNDRING men kanske allra mest på att alla människor i vårt land inser att man inte kan jaga och håna sjuka på detta vis.


Vare sig vi nått tvåtredjedelssamhället eller inte står det fullkomligt klart att ett samhälle alltid kommer att ha folk som är sjuka. Alla kan inte vara fullt friska och på toppen av sin förmåga som högern får det att låta. En del har oturen att drabbas av sjukdom och ett gott samhälle tar hand om sina sjuka. Man sparkar inte på dem.

 
 
Ewa

Ewa

27 november 2008 15:52

Optimisten i mig blir hoppfull medan pessimisten i mig mumlar något om att "Jag tror det när jag ser det!".

http://fundringar

 
Ruth

Ruth

27 november 2008 18:51

Vad du kan fixa till det för dom svaga, förstår att du känner dig optemistisk och glad att dessa intervjuer skall äga rum och förhoppningsvis leda till något gott. Det är som jag tidligare har påpekat, du skulle varit politiker !!

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

27 november 2008 23:49

En stor eloge till dej, som fixar och trixar, och ökar dom svagas chans till att bli hörda!
Och hoppet är ju det sista som överger, så det ska vi väl inte tappa?

Nu ska jag berätta något...en verklig händelse ur min dag!
Jag har blivit så förkyld, så med filten uppdragen till öronen i soffan och te-koppen bredvid på bordet, satte jag på TV:n i eftermiddag.

Debatt i riksdagen....

Och att vara så trött och febrig gör att man inte orkar mycket...

Men när jag ligger där och snörvlar och ser den där f...baskade A.Borg stå och studsa upp och ner och TOTALT nonchalera frågorna om arbetslöshet, ökade varsel, ungdomsarbetslöshet och sjukskrivna...JA,DÅ JÄKLAR!
Jag tog min enda kudde i soffan och slängde på TV:n....

Det fick inte tyst på honom, men jag kände mej nöjdare, och somnade strax efteråt med mina tjusiga "feber-rosor" på kind...utan kudde....

Kram, Jenny

http://bergskristallen.blogspot.com

 
Ingen bild

anna

28 november 2008 00:33



Jag försökte via mejl diskutera med V i god tid innan den nya sk. "sjukförsäkringen"/ utsorteringskedjan klubbades igenom. Då ville de inte dra igång något sånt här projekt. Nu är lagen spikad och nu kan tänka sig att lägga lite energi på det hela. Jo, jo!

Ett spel för kulissen är vad det hela är. och nu ska det plockas politiska poäng.




Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards