Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 november 2008

De' tjattras mycke' nu

Av Margus - 20 november 2008 18:48

"För mycket snicke-snacke-snack, för mycket tissel-tassel-tass…" sjöng Peps som vägrade bo i en Hyreskasern.

Det tjattras och snackas överallt, i ett, i ett, i kommunikationssamhället. Och alla vill vara med… i debattprogram i tv, ring-in-program i radio, det snackas i bloggar och chattar och sms:as överallt på Jorden. Samtidigt. Och fort ska det gå. Hinns någon språkvård med,tro…?


Chattspråket är ju reducerat till forkortningar, iofs (i och för sig), asg (asgarvar)… m.fl Och "ja ba va". Förståelsen verkar det inte vara så noga med, bara vi tjattrar fort nog.


Här ska inte besserwissras men Lilla Husets språkintresse är stort. Fast… ibland går vi bet på snabbtjattrande ungdomar i tv/radio. Hur vi än anstränger oss. "Vad sa hon?" frågar vi oss, ruskande våra huvudknoppar. Men se upp… radio och tv är till FÖR ALLA. Slarvet, eller förenklingarna om man så vill, i samtalen ska inte drabba förståelsen. Samtal är till för att vi ska förstå varann. De gutturala lätena på neanderthaltiden förutsatte ju att man såg varann för att peka och mima. (bilden från 

Mansell/Time Life Pictures/Getty Images)

-----

I Danmark håller det på att gå riktigt illa med uttalsförändringen. Så illa att infödda danskar inte längre förstår varann, hört i Vetenskapsradion Språket.


Den danske språkhistorikern Ole Lauridsen, lektor vid universitetet i Åhus har uppmärksammat att uttalsförändringarna nu går så fort att infödda danskar inte längre förstår varann. Han vill starta ett korståg i Danmark för uttalsundervisning i skolan för nu har det gått så långt att äldre danskar slutat lyssna på radio av denna anledning. Lauridsen vill tillbaka till äldre uttal som skulle underlätta förståelsen.

- Ljudförändringarna är inte något nytt, säger han. Det nya är att det går så rasande fort.

-----

Sveriges Radios språkpris kanske kan motverka slarv. Årets mottagare är Anna Hernek, Ekot, och Jan Gustafsson, SR Väst. I programmet Språket talar de om förebilder och språklig inspiration.

Jan Gustafsson menar att det behövs mera språkvård, framför allt för radiopratare.

- Varje dag kan vi höra felaktigheter som sägs i nyhetssändningar, ja vilka program som helst. Tyvärr är det så och jag tycker det har försämrats under senare år. Många yngre människor har inte riktigt förmågan att tala ett vårdat språk, säger han.

 
 
Ruth

Ruth

20 november 2008 22:52

Jag är väll inte rätt person att yttra mig i denna frågan, dels gick jag hela min skoltid i Norge, den Svenska grammatiken har jag haft stora problem med, men datorn har berikat min Svenska genom rättstavning och tycker jag har kommit längre en många Svenskar i dag. Kan skriva ett helt A4 ark och köra rättstavning och kanske bare ett par ord är felstavat, då måste jag köra en gång till för att jag tror det inte stämmer. Även om jag kan slarva till det inemellan med olika förkortningar så vet jag att det inte är rätt. Språken förändras i snabb takt och många nya ord har tillkommit dom senaste åren i den svenska ordlistan och det går snabbt. Reagerar ofta på uttal både i radio och Tv, även i skrift på bloggarna, men på bloggarna har jag mera överseende med det, exempel setat i stället för suttit osv. (skriver som dom pratar). Ja det är många ord som känns rätt för många fast det inte är det. Det blev ett längre inlägg en vad jag tänkte mig "fniss".
Ha det gott vännen och sov sött !

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards