Dödsstöten för Västsverige kom idag med GM:s katastrofbesked om Saabs nedläggning. Det är inte enbart 8000 jobb som försvinner hos biltillverkaren och underleverantörer, det drabbar hela näringslivet i Trollhättan med omnejd när människor inte har pengar att handla för. Ända ned till frisörer, optiker, bagerier, småbutiker… you name it.
Då bilindustrin koncentrerats till Västsverige drabbar nedläggningen troligen även Volvo eftersom de ofta haft samma underleverantörer. Det blir på alla sätt ett problem för hela Sverige vilket högeralliansen haft svårt att fatta.
En sorgens dag.
Detta måste väl ändå bli "sista spiken i kistan" för regeringen Reinfeldt som visat sig lika kallsinnig till Saab som till landets sjuka.
Tre opinionsmätningar visar i tur och ordning hur läget var FÖRE dagens nedläggningsbesked: SIFO, Demoskop och Synovate. Klickbara bilder.
Jenny
19 december 2009 01:43
Detta är INTE roligt för vår bygd här runt omkring, nej.....
Vilka julklappar dom delar ut i år va????
Den ena käftsmällen efter den andra..
Vilken jädra soppa dom har ställt till med!!
*suckar*
Kram på dej och svep en extra filt om ryggen i natt..(;
Jenny
http://enterdelete.blogspot.com
Uffematten
19 december 2009 15:16
Anar att det varit annat om SAAB hade varit ett Stockholmsbaserat företag....
Får en känsla av att det var galet att sälja till GM från början. Hade varit bättre att utveckla små bensinsnåla/miljövänligare bilar. Och det är ju inte precis amerikanska modellen, det. Många duktiga konstruktörer/ingenjörer/innovatörer finns det ju bevisligen på företaget.
Skit är det!!!
Har haft/kört SAAB i över tjugo år nu... Fantast??? Jag??? He,he... Kanske liiite då :-)...
http://uffematten.blogspot.com
Flanören...
19 december 2009 15:29
Dödsstöten, är kanske att ta i lite grand.
Men en ordentlig smäll blir det i alla fall på kort och halvlång sikt.
Jag kan inte gå fri från tanken, att detta var GM:s plan hela tiden.
GM ville bara lirka det till ett läge där de kunde skylla på andra.
Sen tror jag att man ska ha i minnet, att SAAB hade 11000 anställda när de var på topp. Nu har de 3500.
Låt vara att de gjorde en hel del jobb som underleverantörer gör idag, men ändå.
Det blir en seg väg tillbaka och många kommer inte att kunna hålla sig kvar på vagnen.
Så var det efter TEKO-krisen och varvskrisen, men det talar man inte om idag.
Då hette lösningen, förtidspensioneringar, men den lösningen har Alliansen satt stopp för.
http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se
Radiopiraten is back!
5 januari 2010 20:58
"Detta måste väl ändå bli "sista spiken i kistan" för regeringen Reinfeldt som visat sig lika kallsinnig till Saab som till landets sjuka."!!!!!!!!!!
Ja gud vad jag hoppas att denna regerings sista spik i kistan kanske mitt i allt detta elende med arbetslöshet, kan vara sann... Så vi den 19 September i år, sent på kvällen kan få utbringa en skål för hela nationen och säga: ÄNTLIGEN är vi av med denna arbetarfientliga regering!!!!
Jag hoppas att så pass många människor i Sverige fått känna på regeringen Reifeldts arbetslinje med nedskärningar för oss vanligt folk så det räcker till en valseger...!
Man kan bara hoppas!!!