Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 10 november 2009

Må så grankott...

Av Margus - 10 november 2009 22:01

... som Nicke Lilltroll sa. För er som kommer ihåg honom. Här är det inte Nicke som mår bra utan Nacki, en av våra kanariehonor som energiskt pillade och plockade i kotten efter fröer. Det var verkligen värt att gå efter kameran. Hon höll fortfarande på när jag kom tillbaka till Fågelhuset. Klicka för större bilder.

      

Trodde väl aldrig jag skulle få se detta. Visst ser vi att kottarna öppnar sig därinne i värmen men att de verkligen kom till tänkt glädje och nytta var roligt att se. Hon gjorde min dag.


Därtill bjöd kvällen på spänning när mörkret fallit. Helt oanmälda knackade Länsstyrelsens djurskyddskontrollanter på dörren. Vi hann inte ens bli oroliga. Det var kennelinspektion (!)... hehe. De tyckte det var dags eftersom vi inte haft någon sedan tillståndet för fjorton år sen. På den tiden har mycket vatten flutit under broarna... Kenneln är overksam sedan kullen 1998 och bloggens läsare vet att vi bara har två pensionärer kvar.


När intresset då istället vändes mot fågelhuset bjöd vi in dem där istället. Lika bra att ta tjuren vid hornen direkt. I dessa stunder är man extra tacksam över sina goda ambitioner med hygien och stora utrymmen. Härmed vare alltså fågelhuset inspekterat. Och några anmärkningar hörde vi inte av... 


 
 
Kram Ruth

Kram Ruth

10 november 2009 23:21

Så roligt den gulliga pippin har med att pilla i kotten, en bra sysselsättning, säkert hakar flera på nymodigheten och får förströelse i den gråa vardagen.
1 gång har jag haft besök av Kennelkonsulenter på 25 år, så här springer dom inte ner dörrarna precis, men det finns inget att anmärka på heller så jag är inte orolig.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Väninnan

11 november 2009 00:16

Han sa':" Mossan, mossan på er alla små mänskobarn" också.
Det var tider det! Ibland, när allt som man trott på vänds upp och ner, längtar jag tillbaka till den tiden. Kan det ha med trygghet att göra?
Med tanke på kvällens oväntade besök.Jag visste väl att det inte fanns några anmärkningar på Fågelhuset.

 
Flanören...

Flanören...

11 november 2009 09:36

Fina bilder, vilken energi de lägger ner på att äta, man förstår att de måste ta in en del.

Må så grankott.
Tror att Nicke Lilltroll började som julkalender något år i mitten av 50-talet.

Han har välciterats med sitt mest kända uttryck, in i våra dagar, ja du t.ex

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

11 november 2009 09:50

Ja dessa oanmälda besök räddar kanske något djur från armod. Hos oss dyker kennelkonsulenterna alltmer sällan upp. Det har förmodligen blivit för många kennlar att besöka.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Elisabeth

Elisabeth

11 november 2009 17:58

Jag har bara haft inspektion en gång sen kennelnamnets tillkomst 1987 och då var jag inte ens hemma utan Helen som då var 14 år släppte in dom och dom gick runt och kollade. Hade inget att anmärka på. Efteråt ringde dom upp mig och fick lite uppgifter per telefon. Tycker det var fräckt att bara gå in. C-G var nere i trädgården och rensade ogräs och Helen kom sig inte för att hämta honom eftersom det var mej dom frågade efter.
Ja, så kan det gå sen har aldrig någon varit här, konstigt nog!

http://belara.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards