Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2008

Måste allting vara en sport?

Av Margus - 25 oktober 2008 21:29


Husbonden har målat nymfhuset idag. Påpassligt, för nu tar det i att blåsa och torka upp lite. Hoppas det torkar ordentligt så det inte regnar bort när blötan drar in över oss igen. Lyckan står den djärve bi, heter det ju.


Märkligt så olika vi ändå är, vi män och kvinnor. Jag känner inte många kvinnor som skulle ge sig på ett dylikt vågspel, däremot många män. De är mer benägna att ta risker och gillar att chansa, och går det så går det. Firma Det Ordnar Sig. Kvinnor håller sig helst till det säkra och planerar tillvaron. Som till exempel när jag ska se till att alla fåglarna är inne för kvällen innan luckorna stängs.


Jag går hellre in i voljären först, får in eftersläntrarna och sätter en handduk i öppningen innan jag går ut och stänger luckan. Det innebär att jag får gå in en gång till och ta bort handduken vilket jag gärna gör. Hellre två planerade promenader in och ut än en massa oplanerat springande. Som det kan bli om man låter luckan vara öppen och chansar på att ingen går ut igen. Ty… om några nyfikna kanaljer sticker ut igen får man gå tillbaka in, ut igen och kanske in en tredje (eller fjärde) gång – innan det blir klart. "Min" säkerhetsplanering skulle Husbonden ALDRIG förnedra sig att göra (då försvinner ju spänningen…).


Husbonden och jag har ofta olika tankar om hur något ska utföras och mönstret går igen. Jag planerar. Han chansar. Ofta går chansningarna hem och jag måste ge honom rätt, jobbet blev ju faktiskt både bra och utfört. Men… det händer också att det blir fel och en massa extrajobb på grund av alltför vilda idéer, vilket han tar som en man och gör om utan knot. Då blir jag trött och utbrister: VARFÖR MÅSTE HELA LIVET VARA EN SPORT!


Så i morgon återstår att se om färgen torkat tillräckligt för att inte regna bort i kommande skyfall. Livet tillsammans med en man är ändå spännande, det kan inte förnekas. Det är tur vi har dem, de ger ju tillvaron krydda.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards