Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 6 december 2013

Stormen Sven gav baklust

Av Margus - 6 december 2013 16:24

Stormen Sven viner runt knutarna. Rapporter om hård sidvind, ymnigt snöfall, drivbildningar, obefintlig sikt och många bilar i diket utmed riksväg 44 i västra Skaraborg. Trots vårt skyddade läge känns "Sven" av även här. Tämligen ogästvänligt. En spann vatten fylldes i går för säkerhets skull. Men inga elavbrott än. Tur att man var hos sjukgymnasten igår!

       

Vi myser vid egen härd, kaminen går för fullt, ljusen tindrar i varje fönster. Till och med gamla lagården på andra sidan vägen fick en överbliven ljusslinga i fönstret och ser nu ut som tomtens bostad där borta i Parken. Adventsgrisarna har kommit på plats. Isen har lagt sig på dammen. Husbonden har skottat. Åt grönsakssoppa för andra dagen i rad.

       

Perfekt dag för decenniets experiment: frörika crackers. Fann ett recept som stämde med de ljuvliga crackers jag en gång köpte men inte får tag i nu. Bakar mycket sällan. Noll erfarenhet. Varje gång är som första gången. Tur man har en bagarmästare till husbonde att fråga när det krisar;-)

     

Experimentet lyckades. Plåten fick vändas en gång, då något blev bränt i ytterkanten på denna florstunt utkavlade deg. Man lär sig väl. Inte sista gången, det lovar jag. Perfekta mellanmål, de här. Somliga kallar dem knäckebröd.


Receptet:

  

 
 
Ingen bild

Väninnan

6 december 2013 22:43

Det receptet ska jag banne mej prova! Blir sugen ibland på nå´t att stoppa i munnen, då kan detta "knäcke" vara lagom.

Margus

6 december 2013 22:48

Absolut. Det är det. Perfekt för diabetiker, glutenintoleranta, LCHF-ätare och vanligt folk;-)

 
Elisabeth

Elisabeth

6 december 2013 23:36

Oj det borde man prova, blev det många plåtar?

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

7 december 2013 20:17

Två. Och jättegoda. Tror du gillar dem.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

7 december 2013 22:36

Så underbart juliga bilder! Vad är det för något grönt vid dammen så här års?

Snappade förstås receptet på Crackers, det ska prövas! Men i morron ska här bakas bullar, så RR blir nöjd;-)

Som din grisfamilj borde alla svin ha det, har ni lyckats få tag på någon Krav-skinka? Jag fick en länk på Fb av en tjej som snart är färdig vette, såg där att min närmaste Kravgrisuppfödare finns i Säffle, för gubens skull får jag väl offra* mig;-) (är säkert fet nog haha)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

8 december 2013 00:18

Har inte letat skinka än. Vi är inte fanatiska på den saken, men ska kolla runt ifall, ifall... I dessa dagar får man vara glad man får tag i svenskt (trots de senaste filmerna från aktivisterna).
Det gröna är bambu! Ha det gott!

 
Berit E

Berit E

10 december 2013 15:09

Låter som något jag absolut borde prova.
Ska skriva av receptet -- för att spara bilder går tydligen inte. Fiffigt kanske, för då kan ju ingen sno dina fina bilder. :)
Det ser verkligen mysigt ut med allt ljus, i dag börjar jag också orka ta mig samman och fixa lite. :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

10 december 2013 23:53

Mina "knackebrackers", som jag kallar dem, är redan slut. Ljuvliga, som de finaste chips. Måste baka igen.
Ja, ljusen är väl det viktigaste. Tycker vi. Resten tar vi som vi känner för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards