Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Lyckad invasion i Royal Suite

Av Margus - 14 januari 2009 21:08

Nymferna tittade storögt under risfåglarnas invasion av Royal Suite. Nu några dagar efteråt kan vi konstatera att det i alla avseenden blev ett lyckat arrangemang. Risfåglarna är fantastiskt anpassningsbara och deppade inte ihop en enda sekund. De tog genast för sig av allt, åt ur nymfernas skålar och studsade omkring som nyfikna skator undersökande varje vrå av den nya tillvaron. Likadant med de pyttesmå astrilderna som liksom spelar i egen liga. Kanarierna verkar också trivas.

 

Nu ser vi också att nymferna blivit mer aktiva. De kände sig nog ensamma i sin nya stora svit förut. Nu verkar de faktiskt upplivade och gnager på grenar som aldrig förr. Eller är det våren…? Husbonden har ägnat några dagar åt holkbyggande och i morgon blir det uppsättning. Nymferna har inga bestämda häckningsperioder som kanarierna.

Sen kanske Husbonden kan fortsätta med voljärbygget efter kyligt julstillestånd och hastigt påkommen avloppsrensning så som det anstår en fastighetsskötare på eget hemman.

 
 
Jenny

Jenny

14 januari 2009 21:48

Härligt med vänliga arter, och att dom kan samsas med varandra.
Här har det också mixats lite....

Kanarierna Gullan och min Pavarotti (!) har fått flytta in i inomhusvoljären med Bernhard och Bianca (Bourkes).

Det funkar ypperligt, men jag vågade först efter att ha läst på om Bourkes.
Dom är ju nya för mej, men tydligen är dom ungefär som nymfarna i sättet. (fast tystar och lugnare, åtminstone dagtid.

På kvällen börjar dom med sitt tysta kvittrande och låter som gråsparvar, och så flyger dom....
Jag tror dom kommer uppskatta att få flyga ute i lillstugan sen när värmen kommer!

Men dom e roliga dom här...
När jag sticker in handen i buren så blir dom lite uppjagade, men kommer sen och sätter sej på armen eller handen???
Kanske av misstag, men mysigt är det i alla fall!

Va skönt att en lösning finns i sikte på ert problem med "kassaskåpskuppen".

Är inte riktigt insatt i vad som hände där, men förstår att det är något som tagit upp mycket plats i era liv denna höst och vinter.
Inte roligt när bekymmerna spädes på med tråkigheter som detta.

Ha en skön vecka och jag önskar Lycka till med kanariehäckningarna som nu sätter igång hos Er!

Visst är det spännande när det börjar byggas för fullt?
Och så fort dom bygger ihop sina bäddar i redena?
Tjoff, så e det klart!

Sköt om dej och dina befjädrade kompisar. Vi hörs!

//Jenny (-:

http://blandkottarochsnackor.blogspot

 
Alle

Alle

14 januari 2009 22:39

Oj så mkt namn och fåglar...jag tittar och försöker lära mig...risfåglarna är det dom vita?

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Elisabeth Alström

Elisabeth Alström

15 januari 2009 20:39

Hej
Nu har jag länkat till din blogg på min blogg. De vet väl att jag fått bredband nu?

http://www.belara.net

 
Ingen bild

margus

15 januari 2009 21:18

Alle:
Risfåglar har vi vita och grå. Just i denna voljär finns de vita. De har stor knallröd näbb.
Den lilla gulvita med beige näbb som sitter på ringen är en kanarie.

Elisabeth:
Å GRATTIS och tack. Går genast in till dig och läser!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards