Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 1 november 2009

Stort o smått, gult o blått...

Av Margus - 1 november 2009 21:23

Fågel-SM i Uddevalla kunde vi inte avhålla oss från i helgen. Ett eldorado för hobbyfågelvänner. Knôkat, löd rapporten från Bohuslän-Dals Fågelhobby som gjort ett väldigt fint arrangemang. Här fanns fåglar för alla smaker.

Klicka på bilderna för att se dem större!

blågul ara par    liten kubafink  

Stort...... och smått......

svarthuvad vitbukspapegoja sävastrild   

trött.... och alert......

rosa bourkesparakiter rosenhuvad (?) dvärgpapegoja   

rosa.... och brokigt......

rödhuvad papegojamadin morhuvad papegoja 

familjevis.... eller i par......

gulpannad amazon blågul ara 

grönt... och blått...

????? vet ej rosthuvad vitbukspapegoja 

bebis... och vuxen...

virginsk trädvaktel blågul ara med sele 

osynliga... och exihibitionister....

blåpannad dvärgara  +    grå jako       

...och tamare än tamast....

blågul ara - ungar  

... och jättebarnsliga bebisar som leker med legobitar och kottar... och somnar huvudstupa på örat mitt i leken som den längst fram till vänster. Om någon tycker att jag favoriserat blågul ara i bildvalet så stämmer det precis. Bara för att dom är så spektakulärt mäktiga (och svenskt blågula) och något jag aldrig skulle skaffa själv.

Tog drygt hundra bilder så det skulle inte förvåna mig om bloggen förgylls med några bilder därifrån lite då och då.

(PS. Näst sista bilden visas 3 gånger i följd när man klickar på bilderna, och jag begriper ta mej tusan inte varför. Nån som begriper...?)

Komplettering i efterhand:

Tackar Tina för hjälp med artens namn på näst sista bilden, vilket fick till följd att den nu visas FYRA (!) gånger i följd när man använder bildspelet. Det må det vara värt.

 
 
Marianne

Marianne

1 november 2009 22:48

Fåglar är vackra djur och de ger en mycket glädje. Jag förstår att de blå gula är favoriter. Min äldsta son önskar sig en stor papegoja. Men han är osäker på vilken sort han ska välja. Han vill ha en fågel som är tillgänglig och sällskaplig.
Fina foton på de vackra fåglarna.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

2 november 2009 00:08

OJ, så vackra fåglar du har hälsat på. Bild 4, vad är det för fågel, har aldrig sett en sådan. Mycket kul att få se så många fina fåglar. Förstår inte vad du menar med att en bild visas 3 gånger, ser bara ett ex av varje.
Är så sömnig nu så nu blir det natta annars så ser jag snart alla bilder tredubbelt hehe.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
margus

margus

2 november 2009 15:11

Jo, Ruth: Artnamnen står som beskrivning på bilden om man håller muspekaren på bilden, eller om man klickar på dem för stor visning. Det är vid den visningen näst sista bilden visas TRE gånger i följd. Hos mig! Det vore skönt om den inte gör det hos övriga besökare.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Madde

Madde

2 november 2009 20:22

Nej...Det missade jag! Visste inte ens att det var här i stan nu i helgen. Snyfft! Annars så har jag allt hängt med när det har varit fågelexpo ute på Torp eller inne i Uddevallas Folkets Hus. Jaja, jag får njuta av dina vackra bilder i stället! ;-)

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

Kram Madde ;-)

http://www.mads.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tina

3 november 2009 18:46

Den lilla gröna på näst sista bilden är vår Blåpannade dvärgara "Knytte". (Hanhs macaw)
Kram Tina =)

 
margus

margus

3 november 2009 20:43

Tack snälla Tina för hjälpen! Roligt att du hittade hit. Kollade med Fågelboken och där ser jag ju att det måste vara rätt. Hälsa lille Knytte!

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards