Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

Kalopsslamsor i munnen

Av Margus - 28 augusti 2009 10:24

Aktuellt för dagen är att skolmat slängs för en miljon varje dag i Sverige. Svinnet i skolköken uppgår till flera tiotusen ton per år. Varje år kasseras mat för över 200 miljoner.

- Man är ju lite trött på skolmaten, för det är samma mat nu som man fick i sexårsverksamheten, säger en flicka i tredje året på gymnasiet (SvD).


Tänk så många fattiga i världen som lever på ris – och enbart ris – varje dag, året runt. Och är glada för det.


Under min skoltid på 50-60-talen blev vi serverade en portion som vi SKULLE ÄTA UPP och fick inte lämna matsalen förrän allt var uppätet. Ord och inga visor.

Mestadels tyckte jag om maten men en gång råkade jag få alla äckliga slamsor från hela kalopsgrytan på min tallrik. Höll på att kräkas och försökte att få slänga det. Nähä, marsch tillbaka och ät upp! Sa tanten som vaktade återlämnandet. På den tiden var begreppet kränkning av elever inte uppfunnet.


Jag satte mig och smidde planer för uttåget. Sen stoppade jag kalopsslamsorna i munnen, och med ett under av självbehärskning lämnades tallriken och jag ilade ut och ulkade ut resterna i rabatten. Det var första och sista gången.

Efter det hade jag papper i fickan för dylika händelser.

 
 
jenny

jenny

28 augusti 2009 11:02

Jag håller med dej!
Ett jäkla slöseri verkar det bara vara..
Och dagens ungdomar VÅGAR ju nästan inte äta så "det syns"!??!?
Rädda för det här med vikt, att vegetarianer ska gnälla, rädda för att visa att man uppskattar maten???
Trams!!
Och ge dom vanlig husmanskost istället för en massa konstiga thairätter och lins-och bön-sallader..!
Tacka vet jag bruna bönor och stekt fläsk!
Tack för ordet...(Känner mej som om jag vore typ 105 år gammal...Hihi!)
Ha en bra helg!
//Jenny

http://klottraren.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

28 augusti 2009 12:00

Det är ett stort slöseri med mat i skolorna. När jag gick i skolan hade man med egen mat, tror det är så fortfarande på sina platser i Norge. Kanske skrota skolbespisningen och införa egen mat. Vilket rama skri det skulle bli, då blir ju föräldrarna tvungna att göra middag efter arbetes slut, ett merjobb. Barnet kunde själv lägga i sin matlåda vad den vill äta under sokolans timmar även om det bara blir mackor och frukt. Kostnaderna för slängd mat kan användas på poster där det saknas pengar. Mitt motto, egen medtagen mat, ingen bambamat !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Väninnan

28 augusti 2009 14:59

Jag säger bara KOKT SALTLÅNGA MED ÄGGSÅS!! Bambatanten Ester (som var en ren skräck … tyckte man då. Säkert snäll i vanliga fall.) stod över mig och min kamrat tills vi ätit upp ALLT på tallriken. Vi kom för sent till lektionen som följde. Hade fullt upp med att be om ursäkt och förklara för magistern som gärna delade ut små smärtsamma tjuvnyp. Dock icke denna gång. Så var det i skolan på tidigt 50-tal. Då fick man rätta sig efter dem som bestämde.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards