Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 21 juni 2009

Solnedgångens sista strålar

Av Margus - 21 juni 2009 22:18

Vi satte in nytt till nymferna i dag. Dom blir alltid lika barnsliga när något hänt i deras frånvaro.

- Va...! Vad e de fråga om! Vad har hänt! Vad har dom gjort!

Skrik, skrän och flax föregick kvällens inträde. Man studerade inredningen noga genom hålet före inhoppet. När några tagit första steget var det lättare för resten. "Kan dom, kan väl vi" liksom.

Sen hade dom jättekul i flera timmar. Vi såg genom fönstret hur de romerska ringarna gungade och slängde. Flocken var märkbart upplivad av ny grönska.

 

Precis i solnedgångens sista sekund hann jag fota dem.  Just så här var avsikten med det extra fönstret mot väster - med kvällsolens sista strålar rakt in i voljären.


 -----------------


Annars var det med blandade känslor som Fjortis och Elvira lämnade oss idag.  Fjortis funkade inte i flocken och paret blev därmed sittande inomhus i onödan.

Tack och lov har vi hittat en snäll matte åt lessonparet, men saknaden känns i hjärteroten. Vi har ändå haft dem i fem år.


Tack, snälla Jenny, för underbar bild i din blogg HÄR! De ser ut att trivas från första stund.

Så skönt att de har varandra! Undrar om de känner igen sin son som flyttade till samma ställe för tre veckor sen?


Vi låter ljuset lysa i den tomma buren ett tag. Annars blir det ännu tommare. Särskilt så här i solnedgången.

 
 
Jenny

Jenny

22 juni 2009 02:03

Hej, Hej!
Och Tack för i dag!
Det var jätte-mysigt, trots att vi drog med oss lite regndroppar...(:

Jag hoppas att saknaden inte blir för stor efter Fjortis och Elvira nu, men jag måste erkänna att jag är både glad och stolt över att ha fått förtroendet av vårdnad för dom fortsättningsvis.

Jag vill ändå bara skriva, att OM Ni ångrar Er, så MÅSTE Ni lova att säja till....
I annat fall så lovar jag att dom kommer att få åldras här hos mej och Lasse (Hehe....tillsammans med oss..), så Du kan känna dej lugn med att dom inte "går vidare" härifrån.
Det känner jag helt säkert redan!
I så fall blir det tillbaka till Er om NI skulle så önska...

Jag kan ju inte ge dom någon jättevoljär i dagsläget, men om bara mina häckpar här blir färdiga med sitt ruveri och "barnpass", så blir det ju en ledig så småningom...

Jag har suttit och bara tittat på dom en lång stund ikväll, och dom verkar ta det hela väldigt lugnt!
Dom både gungar och klättrar i taket och äter, så dom verkar inte stressade efter flytten.

Deras bur står bredvid Karl-Johans och Fia-Lottas, så dom kikar allt en del på varandra, men det är ju så svårt att säga om dom känner igen varandra!?

Tänk om dom däringa djuren kunde prata med oss?!?
Men jag TROR att dom blev lite spralliga av att se ungdomarna härja runt i buren innan sov-dags, för det var då det blev lite mer fart där inne!
Och en av dom (jag satt en bit bort så jag såg inte vem) var vääääldigt intresserad av holken som hängde där....Hmmmm!

Bör jag plocka bort den, eller ska jag låte dom få bestämma?
Och sen undrade jag en sak till...
Har dom något som dom är speciellt
förtjusta i?
Jag menar någon frukt eller grönsak eller annat?
Att äggfoder var gott, det upptäckte jag väldigt snart....((:

Ja, nu blev det långt här på din kommentarsruta, men det "ploppade upp" så mycket i huvudet...Hehe!

Och lova nu säja till, om det här känns för jobbigt!
Det måste ju kännas bra för Er del också!

Jag har själv ångrat mej vid en försäljning med en katt en gång.

Som TUR var, så blev Killen i familjen allergisk. Vad skriver jag?????
DET var ju inte tur förstås, men du förstår nog hur jag menar....

Så i dag bor ju Lilla Zelda hos oss igen!!
Vi köpte tillbaka henne tidigare i våras ju, och det är jag glad för.
Så visst känns det tungt ibland när man säljer djur.

Nähä....nu ska jag krypa till kojs, för det var ju det här med att inte sitta uppe på nätterna och uggla...Hoho!

Kram, Jenny

http://itsmylife-j.blogspot.com

 
Ingen bild

margus

22 juni 2009 16:51

Härligt med berättelsen. De verkar trivas redan. Vi har det största förtroendet för dig. Där ska dom bo.

På favoritlistan:
nypon från naturen - snart dags att skörda och går bra att frysa för vinterns behov,
färsk majskolv - finns i affärer och på fält nu,
jordgubbar, färska - tiden är verkligen inne,
rönnbär - skörda i höst, frys över vintern,
kiwi, finns året om i butikerna.
Vi hörs via mail om det är nåt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards