Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 19 juni 2009

SMS ger tumartros vid 30

Av Margus - 19 juni 2009 23:30


Här ger man sig på rökarna för att vi kostar samhället för mycket i vård mm (för att inte tala om alla bergsklättrare, forsrännare och bungiejumpare...) Nå... vad kommer efter rökarna? Jo, SMS:arna...! En hel ungdomsgeneration riskerar tumartos i 30-årsåldern eller tidigare. Slutsatsen är min egen efter att ha hört om studien som Sahlgrenska Akademin gjort. Flitiga sms-skickare får nämligen ont i nacke, armar och händer. Jag vet inte om det ena är värre än det andra.


Obs. Jag talar INTE i egen sak, jag är nämligen FÖR att höja cigarett- och tobakspriset ENORMT för att hindra oss att röka. Är också FÖR att köras ut på gatan. Men vad görs för att hindra folk att SMS:a...?


Det ergonomiskt sämsta sättet att skriva SMS på är att hänga med framåtböjt huvud, att inte avlasta underarmarna och att bara använda EN tumme och skriva med hög hastighet. Sägs det. Och precis så jobbar väl merparten av ungdomarna i dag, så vitt jag vet. Ett framtida handikapp för en hel generation är redan ett faktum.

 
 
Jenny

Jenny

20 juni 2009 00:25

...och va dom kommer att kosta sen då!!
Haha...ja, man vet snart inte vilket man får göra och inte...

Konstig är världen och människorna i den!!

Hoppas aftonen blev lyckad hos Er!
Här har det varit som vilken fredag som helst.
Vi är inte så mycket för det där kalasandet, vi.
Men en tårta, DET gjorde Sambon och Sonen medan jag låg och sov!!
Smarrigt!

Kram och ha en fin Midsommar-dag!
(själv gillar jag alla "dagar" bättre än "aftnar". Juldagen, Påskdagen, midsommardagen...för då sänker sej ett lugn i hela själen och all oro för allt och alla släpper långsamt.)
//Jenny

http://itsmylife-j.blogspot.com

 
Kram Ruth

Kram Ruth

20 juni 2009 22:38

Den åkomman med mobilen klarar jag mig ifrån, har en mobil som ha legat i skåpet i flera år nu, använder den aldrig. Min ciggen har jag svårt för att lägga på hyllan i skåpet, den plågar mig alltid en djävulsk last :-(

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Sickan

Sickan

21 juni 2009 18:20

Kan tänka mig att det inte är bra för tummen i längden.
Alla statiska rörelser sliter rejält på kroppen.

Och så som många av ungdomarna i dag "messar" så skulle det inte alls förvåna mig att det kommer att visa sig på nåt sätt.

Ha en skön kväll!

http://sickans.nu/mylife

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards