Direktlänk till inlägg 11 juni 2009
Samhällsdebatten omfattar bl.a. skolkökens vara eller inte vara, likaså om inte syslöjd och träslöjd stjäl dyrbar undervisningstid från ”viktigare” ämnen. Dumheter. Praktiska ämnen är mycket värdefulla. De blir ett avbrott från det rena pluggandet och ger möjlighet till skapande med händerna samt ger värdefull lärdom för livet. Tyvärr har det nu gått så långt att en del skolor faktiskt lär ut skolkök i TEORIN då det inte finns medel för inköp av råvaror. Bara tanken är för dråplig…
Min egen skolkökstid blev dock inte lång. Med de bästa av föresatser såg 13-åringen fram mot att lära sig laga mat och baka. Ett roligt och annorlunda inslag i den annars (just då) trista skoldagen på flickläroverket. Men den gamla skolköksboken från 60-talet blev inte mycket använd…
Första lektionen bakades rulltårta. Lycklig över nyvunnen lärdom fortsatte jag öva hemma efter skolan. Sen… hade skolkökslärarinnan den dåliga pedagogiken att vi skulle rensa fisk! Tyvärr tänkte hon nog att det skulle läras ”the hard way” utan genvägar. Först rensar man, sen lagar man… typ.
Detta blev too much för en rebell som tidigt ifrågasatte allt. Jag kände omedelbart att det skulle varit mer psykologiskt att börja med lätta och roliga måltider för att stimulera intresset. Jag slog tvärnit direkt. Hade väl lätt kunnat stå där bland de andra ”snälla och lydiga flickorna” och rensa men jag blev förb--nad över den dåliga psykologin. Antagligen tyckte jag att det var snudd på övergrepp och lämnade köket i protest.
Tro det eller ej… nästa lektion slängde skolkökstanten upp en klump av vad som liknade hjärnsubstans på bordet. Kalvbräss hette det. - Det var då… märkvärdigt, tänkte jag, reste mig och gick med orden: ”konstigt att vi inte måste slakta djuren först också…” Där tog min skolkökstid slut.
Dock var undertecknad inte för all framtid dömd till eviga halvfabrikat eller snabbmat i gatuköken. Trots opsykologisk skolkökstant lärde jag mig två decennier senare att som farmare både föda upp, slakta samt stycka djur för eget tillvaratagande. Därefter äts mest Hederlig Hemlagad Husmanskost i Lilla Huset. Ändå hävdar jag att skolköken behövs!
Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 |
|||
15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 |
30 | ||||||||
|