Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

Min skolkökstid

Av Margus - 11 juni 2009 22:15


Samhällsdebatten omfattar bl.a. skolkökens vara eller inte vara, likaså om inte syslöjd och träslöjd stjäl dyrbar undervisningstid från ”viktigare” ämnen. Dumheter. Praktiska ämnen är mycket värdefulla. De blir ett avbrott från det rena pluggandet och ger möjlighet till skapande med händerna samt ger värdefull lärdom för livet. Tyvärr har det nu gått så långt att en del skolor faktiskt lär ut skolkök i TEORIN då det inte finns medel för inköp av råvaror. Bara tanken är för dråplig…


Min egen skolkökstid blev dock inte lång. Med de bästa av föresatser såg 13-åringen fram mot att lära sig laga mat och baka. Ett roligt och annorlunda inslag i den annars (just då) trista skoldagen på flickläroverket. Men den gamla skolköksboken från 60-talet blev inte mycket använd…


Första lektionen bakades rulltårta. Lycklig över nyvunnen lärdom fortsatte jag öva hemma efter skolan. Sen… hade skolkökslärarinnan den dåliga pedagogiken att vi skulle rensa fisk! Tyvärr tänkte hon nog att det skulle läras ”the hard way” utan genvägar. Först rensar man, sen lagar man… typ.


Detta blev too much för en rebell som tidigt ifrågasatte allt. Jag kände omedelbart att det skulle varit mer psykologiskt att börja med lätta och roliga måltider för att stimulera intresset. Jag slog tvärnit direkt. Hade väl lätt kunnat stå där bland de andra ”snälla och lydiga flickorna” och rensa men jag blev förb--nad över den dåliga psykologin. Antagligen tyckte jag att det var snudd på övergrepp och lämnade köket i protest.


Tro det eller ej… nästa lektion slängde skolkökstanten upp en klump av vad som liknade hjärnsubstans på bordet. Kalvbräss hette det. - Det var då… märkvärdigt, tänkte jag, reste mig och gick med orden: ”konstigt att vi inte måste slakta djuren först också…” Där tog min skolkökstid slut.


Dock var undertecknad inte för all framtid dömd till eviga halvfabrikat eller snabbmat i gatuköken. Trots opsykologisk skolkökstant lärde jag mig två decennier senare att som farmare både föda upp, slakta samt stycka djur för eget tillvaratagande. Därefter äts mest Hederlig Hemlagad Husmanskost i Lilla Huset. Ändå hävdar jag att skolköken behövs!


 
 
Jenny

Jenny

12 juni 2009 01:16

Haha....jag sitter här och garvar rakt ut i nattmörkret!
Vilken REBELL du är/har varit?

Synd att du blev av med din skolkökstid i och för sig, men väldans skönt att höra att du nu tagit dej tillbaka till köksbänken.
För halvfabrikat är ju inte så bra egentligen...(:
(säjer en som ibland är lat och använder det själv)

Jag måste bara berätta att jag roade mej med att hälla senap och diskmedel i såsen en gång i skolköket....
Jag förpassades ganska omgående till Rektorn..."Jag ville ju bara skoja till det lite"..Hehe!

Men allvarligt talat!
Klart som fanken att skolköken måste få finnas kvar ju!
SPECIELLT nu då barn och ungdomar fullkomligt frossar i snabbmat.
Dom stackarna kommer väl annars ALDRIG att kunna koka en potatis och än mindre kunna rensa en fisk?!??!
Vad tänker dom på egentligen, politikerna...eller vem det nu var som kom med detta stolliga förslag om indragning!?

Ha det gott och strunta i kalvbrässen...
//Jenny(:

http://itsmylife-j.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards