Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

En stor tomhet

Av Margus - 11 juni 2009 20:43


Idag är det tomt. Mycket tomt.

28 vita risfågelungar, några nymf- och lessonungar har levererats till zoohandeln. Åhhh, vi saknar dem redan. Den stora voljären såg så öde ut när det livliga och busiga gänget rest. Inget var kul. De kvarvarande stamfåglarna saknade också, fasen vet om de ätit så mycket idag.


Bara 13 vita risfåglar kvar i Royal Suite med nymferna alltså, guuud så tomt. Men det lättade något frampå eftermiddagen när gruppen kom ut för att lufta sig lite.


Nymfflocken har nu bara små tufsorna kvar att glädjas åt, de som Pärlvit kastade ut för att ge plats åt nya ägg. Tufsorna har lämnat gamstadiet och börjar bli riktigt söta med hår på huvudet. Äter själva, kan veta.


Lessongänget var upprört efter att ungarna rest. Alla förändringar måste kommenteras. En hade turen att bli kvar, han saknade en klo på ena tån efter en skada som bebis. Det dröjde inte så länge innan han var ute med de vuxna. I kväll har de som tröst fått nya träd i utevoljären. Det blir en överraskning i morgon.


Håhå, jaja. Nu drar vi ut för att glädja kanarier och grå risfåglar med nya träd. De har just gått in så vi kan jobba ostört. Där är hela gruppen intakt ännu. Tror vi suger på dem lite längre.

 
 
Jenny

Jenny

12 juni 2009 01:27

Ja det förstår jag att det måste kännas enormt tomt!
Alla dom fina vita små clownerna...och lessonen..och...
Håhåjaja...men som uppfödare så KAN man ju inte behålla alla.
Jag är själv av en något svag karaktär och har också väldigt svårt att separeras från en del av mina djur.
Som lille Nisse till exempel...
Jag blir så irriterad på honom ibland nu när han blivit lite små-elak, men han e ju så charmig...
Och på min blogg ser du vad jag släpade hem från zoo-affären i går när jag lämnade två vita undulater...
Haha...jo, tjena! Lämnar två och kommer hem med nåt annat.
Obotligt djurintresse, men så är det när man finner mer trygghet och ro med dom än med homosapiens...Haha!

Rusta dej nu i gummistövlar och sydväst, för i morgon kommer vi väl näst intill att regna bort!
//Kram, Jenny

http://itsmylife-j.blogspot.com

 
lessontok

lessontok

12 juni 2009 11:16

Efter att jag och andra Jenny var hos er har jag helt fastnat för risfåglarna.
Satte mig i soffan med allt vad fågelböcker hette och läste på om dem.
En riktigt spännande fågel.

Tog ett snack med lillebror om att jag vill ha ha lite hjälp att sätt upp en ute och en inne voljär i kuvösen.
Det är inte helt omöjligt sa han.
Planerna på vilka fåglar som ska få äran att bo där är kanarier, som jag verkligen saknar, zebrafinkar (broderns val) och risfåglar.

kram Jenny

http://lessontokig.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards