Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

Starar, trastar och tranor kan inte ha fel

Av Margus - 25 mars 2008 17:08


 

Ännu mer snö! Härtill är jag nödd och tvungen… att sätta in snöbilder den 25 mars, alltså. För minnet.

Ställde in planerad resa till Byhålan för inköp av fågelfrö. Det vräkte ner för mycket. Trodde inte mina ögon när det mitt i stora snöfallet anlände en hel starflock. Det var starar på talgbollarna, starar på marken, starar i träden, starar i fågelbordet och trastar på marken och i träden (förutom alla de vanliga då…) Det var världens hålligång vid fågelbordet. Fullknôkat, som vi säger här.

Nu skulle det varit fågelräkning. Nu har alla som inte var här den 23 januari kommit fram. Domherre, grönfink, gulsparv, hämpling, bergfink plus alla mesar som vanligt. Men stararna…! Så fina de var, och hungriga. Härligt att kunna bjuda de långväga resenärerna på mat när de kommer hem.


Förhindrad att ta bilder på dem då utfodringen ligger i Parken på andra sidan vägen med häckar emellan. Vi ser men kan inte fotografera för alla grenarna.


När jag pratade med grannen på telefon för att samordna trastmatningen såg jag genom köksfönstret tranorna som kom… mitt i snöfallet. 15 stycken. De kunde inte hålla sig längre. Krrrooh, Krrrooh, ropade de när jag öppnade fönstret. "Vi är hemma, vi är hemma". (Ooo, jag ryser) Härligt! Dom kan väl inte ha fel…? Nu måste våren ta fart.


Åtta timmar tar resan från den tyska ön Rügen till Hornborgasjön, läser jag i lokaltidningen. Där står det också att tranorna stänger av blodcirkulationen under knäet så att dom kan stå på is och i kallt vatten. 2 300 tranor är framme nu och dom dansar, hoppar och flyger, berättas det. Full rulle alltså.

Tranorna utfodras med korn som de äter upp sig med inför häckning och för dem som ska fortsätta norrut. I fjol vräktes 120 ton korn ut runt mars-april till tranorna.

Blev så uppiggad av detta att jag genast åkte till Byn och köpte mer fågelfröer när snöfallet slutade.

Tranbroderiet gjorde jag för snart 40 år sen. Gammal kärlek rostar aldrig.

 
 
Marianne

Marianne

25 mars 2008 21:13

Det är en salig blandning av fåglar vid våra utfodringsautomater nu. Och det går åt betydligt mer fågelmat nu än det gjort på länge.
Vi har tre/fyra par tranor som brukar häcka i den lilla sjön som gränsar till vår tomt. Och de verkar inte bry sig om att snön täcker marken. De trumpetar och dansar i vanlig ordning.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

25 mars 2008 22:42

Spännande info om alla fåglar som kommit...och om tranorna ...lärt mig lite mer nu...tack tack...och det va en fin trana du broderat...jätte fin...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

25 mars 2008 23:41

Så mycket snö, oaooo. Ingen vinter utan snö, den kommer alltid för eller senare och nu blev det när vi trodde att våren var här. Synd om alla växter och fåglar som har kommit. Tror nog att det snart töar bort och att vårblommorna tittar fram igen sargade och ledsna..
Även här har det snöat på förmiddagen ca. 10 cm. och mera skall det bli.
Kramiz !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

26 mars 2008 08:57

krr krr! skogsfrun ryser också vid blotta tanken. Vackert broderi och lovande starflockar, men hur skulle de klara sig utan dig!?:))

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
matte&plastmatte

matte&plastmatte

26 mars 2008 09:02

så fint att de fick mat när de kom hem..pitekomikern, vad han nu heter, berättade hur han var utomlands och fick se en sädesärla och då sa han: -Vad gör du här? Far hem!

http://femtinio.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards