Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

Knôkfullt i graven

Av Margus - 29 mars 2013 23:53

Vi skulle packat en rejäl matsäck. Med smörgås och kaffe. Allt var oplanerat. Såg fram emot en stilla påsk på hemmaplan, men långfredag började mulet med kylig vind. Beslutet blev en impuls… typ, vi sticker. Och iväg bar det. Till mina rötter på fädernet. Till Särö. Avståndet har gjort att det dröjt. Har längtat.

Både bilen och jag var otankade. Vid tappen kom jag på att jag missat förmiddagsmackan som intas vid 11-snåret för att inte äta för stor lunch. Startade med korv och bröd. Rafsade åt mig lite choklad och en påse ostbågar. Som nödproviant, ifall, ifall…

Perfekt dag för bilåkning. En timme och en rulle Center senare nåddes första destinationen - Släps kyrkogård – själva navet för min barndom med tydliga minnen. Vid tio års ålder hade jag upplevt tre begravningar av nära och kära och graven är nu rätt fullknôkad. Klart man känner området väl.

       

Här ligger farfar konstnären Konrad och farmor Maja som jobbade på amerikabåtarna, pappas faster Sigrid, frisörskan, och gammelfarmor Josefina, bondmora, med sin make fiolbyggaren Gustav Adolf. Samt dennes far Pehr Gustav – min farfars farfar trädgårdsmästaren som planterade allén vid tennisbanan där Gustav V spelade - samt därtill tre av farfars syskon som alla dog unga i tbc. I en grav längre bort med högrest sten vilar farfars morfar Anders Björk ”ostindiefararen” som tog hem ’kinafatet’. (Mor och far finns i minneslunden nära oss.)

       

Jag vårdar förfädernas minnen, men inte graven. Vår grav är ett uttryck för ”lev i våra minnen" men "vila i frid”. Stenen som varit blanksvart med guldbokstäver är nedlagd – för att inte falla av egen kraft. Naturen och kyrkan sköter resten. Det har ett värde i sig. Och ger rent samvete. Om höstarna omsveps graven av fallande löv som virvlar och dansar i regnet. Fridfullt.

       

Öppna fält utmed vägen samlade massor av rastande gäss och svanar. Deras välkomna kackel avnjöts på långt håll. Nästa mål var Särö Västerskog och Säröbanans gamla stationshus där jag lärde mig cykla och lekte många sommardagar som liten. Där är Värdshus nu, kanveta... kanske kunde vi äta där? Prislistan fick oss att backa ut fort. Vi skulle väl alltid hitta nåt matställe på vägen… I helskotta heller. Inte en Långfredag.

Under hemfärden plundrades påsen med ostbågar samt en chokladkaka. Saknades väldigt mycket något att dricka. Inpräntades i våra sinnen att aldrig mera åka så långt utan matsäck och kaffetermos. Tre mil från hemmet klämde vi i oss var sin hamburgare vid öppen korvmoj samt… efterlängtad dryck! Mest för att ha det gjort innan vi nådde hemmet.

Åtskilliga upplevelser och foton rikare var det skönt att trampa eget golv igen, trots att det knarrar så man inte vet om det är golvet eller våra slitna leder som låter…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards