Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 29 maj 2013

Marknad med fynd och mingel

Av Margus - 29 maj 2013 23:06

Tur med vädret. Inget regn trots hotfulla spådomar. Marknadsbesöket på Byn blev precis så trevligt som det kunde. Ny plånbok till Husbonden, en liten som kan bäras i framfickan vid behov. Fyra krukor husarknappar för trädgården. Soppåsar i glada färger. Servetter med bonadsmotiv som jag bara inte kunde låta bli - ett fynd (se bilder). Festlig cellofan på rulle. Och sen sedvanligt mingel – det som folk gör mest på marknaden. Missade en liten ko i keramik som jag redan ’gillat’ och skulle återkommit till senare. Men glömde… för då väntade kaffe med dopp i Missionshusets café. Såå rogivande.

     

Största fyndet gjordes på Retropol, kommunens enhet för dem som har det svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Secondhandbutiken var himla trevlig och den lilla boken om Nordlandshästen för fem kronor (!) var min redan från första ögonkastet. Rasen en ny bekantskap för mig som varit borta från hästvärlden i ett antal år. Boken är skriven av Trine Boysen 1996.

       

Nordlandshästen är Norges tredje inhemska hästras vid sidan av fjordhästen och dölehästen. ”Den gamla lofothästen” ansågs utdöd tills ett intensivt räddningsarbete inleddes i slutet av 1930-talet. Rasen godkändes 1969 som inhemsk med en stambok på 18 hingstar och 57 ston.

Den beskrivs som en vacker småhäst av varmblodstyp, en stor häst i ponnystorlek (120-144 cm). Härstammar troligen från den urgamla snabba och smäckra stäpphästen. Inte så olik islandshästen med vilken ett gemensamt ursprung anses troligt. Härdig, lättfödd, klättrar som en get i terräng, en naturras som lätt blir raggig på vintern. Stark och energisk. 

   

Härtill slänger jag med en sladdbild från mobilen från gårdagens besök på kreativa biblioteket.

 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

4 juni 2013 23:03

Intressant om Nordlandshästen. Såg att bokbörsen har den för 40 kr, med frakt blir det dubbelt. Har ett ärr i ett finger efter ett bett från fiskhandlarens ponny -just Nordlandshäst! Fiskhandlaren var en sur gubbe och vi fick inte klappa hästen, men så kom den på bete och då passade vi på. Tyvärr tog den fingret samtidigt med sockerbiten men jag lyckades slita mig loss! (och nu sitter jag här;-))

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

4 juni 2013 23:42

Tur det! Men vilket minne. Jag har en artrostå efter min älskade häst Pojkens tramp på min fot i ungdomen. Aldrig trodde jag det skulle kunna ge sådana skador... NU.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards