Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Vilken bok har påverkat ditt liv mest?

Av Margus - 24 april 2012 22:12

Vilken bok har påverkat ditt liv mest? Hörde i förbifarten frågan ställas i ett radioprogram och vips var mina tankar igång. Hmm, svårt att välja bara en...


”Jill i sadeln” av Ruby Ferguson som jag kan utantill, är den första. Slukade den och övriga åtta böcker i serien om Jill Crewe som 9-11-åring. Jill är präktigheten själv. Ärlig, rättrådig och klok med gott uppförande, hög moral, civilkurage och gott självförtroende. Hon tar eget ansvar och gillar att göra rätt för sig med hårt arbete. Alla flickor i grannskapet rider och deltar i lantliga små tävlingar i underbar engelsk landsbygd med lokala lantbruksutställningar, välgörenhetsbasarer, rävjakter och tweedkavajer. Böckerna doftar häst, hö och läder och jag lärde mig jättemycket genom serien. Den serien har nog påverkat mig mer än jag vet om. Skrev om den HÄR.


”I samspråk med djuren” är den andra. En klassiker från 1949 av Konrad Lorenz. Boken gavs ut på svenska 1967. Jag var 18 år, kämpade med körkortet och tog vägen om bokhandeln mest varje dag efter jobbet. Och äntligen kom Boken som förklarade varför djuren gör som de gör! Med ömhet och inlevelse berättar Lorenz livfullt och personligt om livet i sin kajflock hemma i Altenberg. Om guldhamstern på hans skrivbord. Om gåsebarnet Martina, om hans korsningsavel med schäfer och chow-chow och om den språkbegåvade papegojan Papagallo som skrek ”Sotarn kommer, sotarn kommer” när sotarmurre klev in på gården. Så när Konrad Lorenz fick Nobelpriset 1973 för att ha lagt grunden till etologin, läran om djurens beteende, var det jag som skrek ”Äntligen!” Han kändes redan som en kär vän.


”Kinas Röda garde” måste också nämnas. SR:s utrikeskorrespondent Hans Granqvist i Hongkong skildrade initierat den kinesiska kulturrevolutionens bakgrund, förlopp och politiska betydelse. Boken kom 1967 när Sverige, ja… hela världen, var vänsterorienterat. Som ung rebell mitt i 68-vågen fick den röda gnistan näring. Något som sedermera omvärderats i flera olika faser. Tänk om dagens unga ändå kunde bli bara hälften så intresserade av politik som vi var då… Det är ju så rysligt viktigt.

Klicka för större bilder

Allihop står hemma i bokhyllan och kommer aldrig att slängas. Delar av mitt liv. Undras hur det är med läsekretsens påverkan av böcker...



 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

25 april 2012 11:47

Det vet jag bestämt, men det är två. Föst Alice i underlandet av Lewvis Caroll, som satte fart på den redan galna fantasin;-) fick den som 12 åring liksom Djungelboken del 1 och 2 av Kipling. Båda böckerna av min kära faster Ethel som fyllde 90 förra året.
Samtidigt läste jag pappas böcker, hela proletär köret, vem vet vad det ställde till;-)
Tror att de tidigaste intrycken har stor betydelse för personlighetsutvecklingen.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

25 april 2012 18:24

Kul att du berättade! Instämmer, visst har de tidiga intrycken stor betydelse! Liksom jag också tror att ärvda egenskaper avgör valet av böcker. Vilka sedan vidareutvecklar... hit och dit;-)
Alice har jag aldrig läst, bara ögnat i.

 
Elisabeth

Elisabeth

25 april 2012 18:45

Jaa, inte lätt att svara på måste nog fundera mer men dina två första böcker är ju fantastiska. Hade alla Jillböcker och Fem- böcker. Synd att man inte skrivit upp allt man läst då hade det varit lättare att komma ihåg. Böcker av Bernhard Nord vet jag var hemskt bra. Handlade om svensk fjällvärld förr i tiden....hur de levde å bodde...

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

25 april 2012 23:05

De där böckerna måste ha präglat dig, så mycket som ni vandrat i fjällen! De böcker vi först kommer att tänka på kanske också är just de som påverkat oss mest.
Tänkvärt ämne, tycker i alla fall jag.

 
Ingen bild

Väninnan

26 april 2012 18:17

Min allra första bok som gjorde att jag lärde mig läsa i tidig ålder hette ”Lasse Lustigs resa”. Bilden på ena halvan av uppslaget visade var Lasse befann sig (t.ex. Afrika, Grönland, Kina) och på den andra halvan fanns en vers på rim om vad som hände honom där. Jag skulle ge vad som helst (nästan) för att få tag på ett exemplar av denna bok. Jag minns att min morfar, som inte var någon krypa-upp-i- knäet-och-gosa-morfar, i alla fall med stort tålamod läste och läste. Det är jag honom tacksam för.
Måste även nämna Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström. Stackars tös, som hon fick slita.
Wilhelm Mobergs böcker om Karl-Oskar och Kristina har också satt sina spår.

Margus

26 april 2012 21:08

Tack för att du kunde välja några, och du som måste ha läst så mycket! Jag noterar att man lätt väljer böcker som lästs i unga år. Antagligen för att vi är som mest påverkbara då...

 
Kjell E

Kjell E

28 april 2012 07:16

Frans G Bengtssons "Röde Orm", för att den stimulerade fortsatt läsingtresse, men ska jag nämna bara en, så blir det Kurt Frizens "Den svarta Tigern".
Den ger en en inblick i evolution i verkligheten. Övergången från Neanderthalare till Homeo Sapies.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.senabbsjuan.bloggplatse

Margus

28 april 2012 19:53

Tack för att du berättade. Röde Orm fick jag nog uppläst för mig i "för tidig" ålder (för mig alltså), så den gick mig förbi. Allas våra olika läserfarenheter har stor spännvidd. Frågan är om detta fria val kanske är bättre än att alla läser en 'kanon'.

 
Erika

Erika

29 april 2012 08:40

Finns väl ingen bok direkt som påverkat mitt liv, däremot minns jag som väldigt ung böcker av Signe Björnberg, Sigge Stark. Då däremot när jag läste hennes böcker påverkade dem mitt liv. Min mormor hade flertal böcker av henne, dessa böcker fick mig att försvinna in i en värld av romantik och helt tappa verklighetsuppfattningen. Böckerna gav en sådan inlevelse att jag ofta önskade att jag fick leva ett sådant liv, minns ännu hur betagen jag blev av dessa böcker. Jag började själv köpa hennes böcker, av denna för mig då helt underbara författare. Hon föddes 22/3 1896 - 1/2 1964.

Tack så mycket för alla dina kommentarer. Bugar och niger om vart annat. :)

http://enstrimmaljus.blogspot.com

Margus

29 april 2012 22:53

Tack för att du delar med dig. Jo men... om man känt så har de nog påverkat ens liv på något sätt. Minns att min mamma berättade om att hon läst flera av dem som ung. Sigge Stark producerade enorma mängder, såg jag på Wikipedia.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards