Fågelperspektiv

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Margus - 8 juni 2011 23:06

Hektisk dag i går med tvivelaktig start - avföringsprov, haha… roligare kan det vara. Sen till Vårdcentralen för blodprov (rutin). Inköp på egen hand, lång lista, bageriet, ICA, kemikalieaffärn, Hemköp… stora vagnen, packa i och packa ur många gånger innan varorna slutligen kom på plats i kyl och frys.

Lätt lunch, sen brakade det loss… Vännernas hund Toste, Sigrids bror, måste till Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg. Hade svalt en glasspinne, kräkningar tillstötte. Först inlagd på lokala veterinärstationen för dropp, röntgen och provtagning. Där gav dom upp och skickade hem hunden vid 17-tiden…!!! Varpå kräkningar fortsatte…

Telefonerna gick varma mellan oss och ytterligare en kompis. Färd till La Stada by night. Hur hitta till Blå Stjärnan vid Hisingsbron? Göteborg liknar ingen annan stad, trafikmässigt. Dåligt skyltat, vägar kors och tvärs i ologiskt lappverk, så har det alltid varit.

Förr gjorde det mig inget, men efter min 40-åriga bortovaro har alla trafikleder byggts om. Nu hamnar jag på Backaplan varje gång jag ska till djursjukhuset, retfullt nära… nästan så man kan sträcka ut handen. Ändå oåtkomligt. Sist kördes Hjalmar Brantingsgatan till Kvilletorget för att komma in på lokalkörbana, typ cykelbana, från rätt håll, under och över broar och vägar.


Tänkte pricka rätt denna gång. Resans längd medgav tid för flera samtal. En ’fågelgubbe’ kunde en bra smitväg in på Ringön, där det ligger - schysst. Han glömde en detalj, en viktig sådan. Tillbaka på Backaplan igen...

Tack vare god lokalkännedom, inbyggd kompass i huvudet samt fotografiskt minne vet jag åtminstone var jag är och vart jag ska. Men trafikleder är som dom är. Tog mig in på samma gamla ’cykelbana’. Framme 22.30 - en timmes väntan på akuten.


Toste blev inlagd för röntgen och ultraljud. Mår bra men kräks upp mat och vatten. Hemfärd i svarta natten. Oroligt. Vi slapp Stora Åskvädret som man varnat för hela dagen med klass I och översvämningar och allt. Av detta… intet spår.

Hemma tre på morgonen lagom till fåglarnas gryningskonsert. Dröjde mig kvar en stund på farstun med kaffe för att njuta av örongodiset. Tre timmars sömn. Tandläkarbesök (eget) idag, onsdag. Ny omgång samtal. Toste kvar ännu en natt. Ingen glasspinne funnen. Teori om njurarna har framförts. Nya kontroller...

Ikväll fann jag smitvägen till Ringön vid datorn. Via hitta.se/MapJack. Aldrig mer Backaplan för min del. Nu håller vi tummar och tassar för Toste.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards